El Departament de Territori ja ha fixat una data per al començament de les obres d’integració urbana i perllongament de la línia de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) a Manresa. El conseller de Territori, Juli Fernández, ha anunciat aquest dijous que la previsió és que els treballs de tots dos projectes, que costaran uns 50 milions d’euros, es posin en marxa d’aquí a un any i mig després de confirmar que ja s’ha licitat. Paral·lelament, també s’ha adjudicat la redacció de l’estudi informatiu i el projecte constructiu del perllongament de la línia des de Manresa fins al parc de l’Agulla. L’alcalde de Manresa, Marc Aloy, ha detallat que aquestes obres suposen la transformació d’una línia de tren en “un metro de ciutat i comarcal”.
Les millores ferroviàries que es posaran en marxa en un termini de 18 mesos i que, com apunta el conseller, busquen facilitar la mobilitat dels veïns de la ciutat i part de la comarca; són una qüestió que fa més de vint anys que estan sobre la taula.
El Departament ha confirmat que els projectes constructius ja han sortit a licitació i permetran definir tècnicament les actuacions necessàries per a la integració urbana i l’ampliació de la línia d’FGC Llobregat-Anoia dins de Manresa. Es tracta de dues licitacions per a la redacció dels projectes constructius d’obra civil, via, catenària i integració urbana; i l’altre d’arquitectura i instal·lacions ferroviàries i no ferroviàries. L’import global és de 593.950 euros i el termini màxim de redacció, de 10 mesos.

Perllongament amb dues noves estacions
Sobre el perllongament de la línia Llobregat-Anoia cap a la zona del Parc de l’Agulla, l’estudi informatiu que ara s’ha adjudicat contempla la construcció de dues noves estacions, ubicades al barri de la Parada i al mateix entorn del parc. També s’avaluaran dues alternatives per a cada estació.
També s’inclouran la definició i valoració al nivell corresponent de les diferents alternatives de l’obra d’infraestructura, via, catenària, senyalització i totes les instal·lacions associades a les noves estacions, incloent-hi totes les reposicions de serveis afectats, urbanització, jardineria de superfície, integració urbana de les noves estacions, desviaments provisionals de trànsit i altres afectacions possibles durant l’execució de les obres.
Més actuacions
Aquestes són dues de les millores que Territori té previstes en la zona del Bages, juntament amb el projecte de creació d’una nova línia de tren-tramvia, que actualment es troba en tràmit de redacció de l’estudi de factibilitat. La nova línia, amb una longitud aproximada d’uns 38 quilòmetres, estaria formada pels següents trams: sistema urbà de Manresa a Sant Joan de Vilatorrada; ramal fins a Súria i ramal fins a Sallent i Berga.