Missing 'path' query parameter

Les obres de desdoblament de l’R3 de Rodalies entre Parets del Vallès i la Garriga i la remodelació de l’estació de Montcada Bifurcació obligaran a fer un tall sense precedents que durarà 16 mesos. La incidència per les obres per desdoblar aquest tram afectarà 38 circulacions per sentit diàries, que transporten uns 21.500 passatgers al dia, i el cost total de totes les obres que es duran a terme puja a 210 milions d’euros.

A més d’aquestes dues obres, Adif aprofitarà el tall per fer actuacions complementàries, com el cobriment de la nova estació de Parets o la renovació dels sistemes de connexió de la línia. Els treballs es faran en dues fases, una primera, que s’allargarà des del pròxim 27 de setembre i fins a l’abril del 2026, vuit mesos, compaginarà la remodelació de l’estació de Montcada Bifurcació. La segona fase, que es farà en els següents vuit mesos, entre abril del 2026 i gener del 2027, el tall continuarà en el tram entre Mollet Santa Rosa i La Garriga.

Renfe ha previst un reforç de 70 auxiliars d’informació i atenció al client a totes les estacions afectades, així com reunions amb els ajuntaments de les poblacions afectades, i una comunicació intensiva del tall per evitar que els usuaris ho desconeguin quan comenci. Les obres per desdoblar aquest tram de l’R3 s’havien ajornat en diverses ocasions i s’havien programat per iniciar-les després de Sant Joan, però, finalment, s’ha decidit endarrerir l’inici de l’obra tres mesos més perquè comencin simultàniament amb les obres previstes a l’estació de Montcada Bifurcació.

Afectacions i pla alternatiu de transport per carretera

Durant la primera fase del tall, la circulació de l’R3 es limitarà al tram entre la Garriga i la Tor de Querol (França), ja que tampoc no circularà entre l’Hospitalet de Llobregat (Barcelona) i Montcada-Bifurcació, que es podrà fer amb els trens de l’R4 o el metro. Per això, Renfe té la intenció que tots els trens de l’R4 a hora punta siguin de doble composició per poder donar servei als usuaris. A la segona fase, sí que hi haurà trens entre l’Hospitalet i Mollet-Santa Rosa (Barcelona) i la circulació seguirà tallada al tram de 17 quilòmetres que es desdoblarà.

Per donar servei als usuaris durant el tall, Renfe ha aprovat un pla alternatiu de transport que comptarà amb 107 busos que faran 639 expedicions diàries en feiners i 556 en festius, amb sortides cada mitja hora que s’incrementaran amb més places o més busos en hora punta. A la primera fase, hi haurà busos directes entre Centelles (Barcelona) i l’estació de Fabra i Puig de Barcelona, ​​dels quals dos cobriran la distància fins a Vic (Barcelona) en hora punta i un a la resta de la jornada en dies feiners.

A més, hi haurà busos directes entre La Garriga i Barcelona i entre Centelles, Parets i Barcelona, ​​i busos amb parades a totes les estacions entre Centelles i Barcelona. Durant la segona fase, es mantindran els busos directes entre Centelles i Barcelona –amb la prolongació fins a Vic– i entre la Garriga i Barcelona, ​​i n’hi haurà d’altres que connectin Centelles i Mollet-Santa Rosa, tant de forma directa com fent les parades intermèdies.

La consellera de Territori, Sílvia Paneque, i representants d’Adif i Renfe es reuneixen amb els alcaldes de municipis afectats pel tall de l’R3 de Rodalies i plataformes d’usuaris / ACN

El Govern diu que les obres avançaran a “bon ritme” després de l'”aprenentatge” pel tall de Roda de Berà

La consellera de Territori i portaveu del Govern, Sílvia Paneque, ha assegurat que les obres per desdoblar l’R3 es faran “al ritme que toca”, sobretot després dels “aprenentatges” assolits durant del tall de Roda de Berà. Després de reunir-se amb alcaldes dels municipis afectats i plataformes d’usuaris per explicar-los el detall de les obres, Paneque ha explicat que s’allargaran més del previst en un inici perquè la represa sigui “amb total garantia” pels usuaris. “No escatimem ni en recursos ni en inversions, i si són 16 mesos, que siguin 16 mesos, però que quan es reprengui el servei, l’usuari tingui un bon servei”, ha subratllat, i ha defensat que “si no fem les obres i inversions previstes, mai tindrem un servei de Rodalies que és el que mereix Catalunya”.

D’altra banda, alcaldesses afectades pel tall de l’R3 han reclamat a la consellera i representants de Renfe i Adif “comunicació i coordinació” i s’han mostrat confiades en “acabar d’ajustar” el pla alternatiu de transport quan s’iniciïn les obres. L’alcaldessa de Mollet del Vallès, Mireia Dionisio, ha dit que està “satisfeta”, però, en canvi, l’alcaldessa de La Garriga, Meritxell Budó, ha advertit que les obres “no resoldran tota la problemàtica” de l’R4. “Queda molta feina per fer”, ha assegurat, i ha avisat del “malestar” que provocaran als usuaris.

“Desesperació” de les plataformes d’usuaris

Les plataformes d’usuaris han rebut la notícia amb “desesperació” i han criticat la “parsimònia” de l’administració amb uns treballs que “van pel camí d’acumular tres anys de retard” en una línia com l’R3, que, segons manifesten, “està tocada de mort”. Marc Janeras, portaveu del col·lectiu ‘Perquè no ens fotin el tren’ ha carregat contra la “improvisació” de l’administració i ha alertat que aquest és tan sols la segona part de treballs en el primer de cinc trams. “Necessitem tenir l’horitzó del desdoblament complet a tocar, fixat i programat”, ha demanat. “Així no podem arribar enlloc, amb un tall així s’hauria de resoldre pràcticament tot el desdoblament”, ha lamentat. El president de l’Associació per la Promoció del Transport Públic, Adrià Ramírez, per la seva banda, ha mostrat la seva preocupació perquè aquestes obres “s’haurien d’haver acabat l’abril del 2024, havien de durar tres mesos i ara en duraran 16”. “No sabem per què s’ha allargat tant”, ha dit, i ha alertat que es desdoblarà el primer de cinc trams que falten. És per això, que ha insistit en la necessitat de replantejar “la forma com s’aborden els desdoblaments, que són absolutament necessaris i urgents”.

Comparteix

Icona de pantalla completa
Missing 'path' query parameter