Males notícies per als conductors de Catalunya. Els peatges que cobra la Generalitat de Catalunya patiran una pujada dels preus d’entre l’1,7% i l’1,8% segons assenyala el Departament de Territori del Govern català. Entre els peatges que patiran aquest augment hi ha el del Túnel del Cadí, que incrementarà la seva taxa en un 1,71% enfilant-se fis als 14,16 euros per als vehicles sense bonificacions i no residents; un dels altres augments de preu es veurà als Túnels de Vallvidrera, una infraestructura clau en la mobilitat a Barcelona i el Vallès; en aquests túnels hi haurà un augment de l’1,72% que costaran 4,56 euros en ‘hora vall’ i 5,13 en hora punta per als cotxes.
Aquests dos túnels no seran els únics punts de la geografia de carreteres del territori català que veuran incrementats els seus preus. En diversos trams de la C-32 entre les poblacions de Castelldefels, Sitges i el Vendrell -on s’inclouen bonificacions per la mobilitat obligada- l’augment serà de l’1,7%. No serà l’únic lloc on hi ha bonificacions que viurà un augment, ja que la C-16 entre Terrassa, Sant Cugat i Manresa patirà un augment de l’1,8% i des del Govern es mantindran els descomptes i gratuïtats ja aprovats.
Entre aquestes mesures aprovades hi ha la gratuïtat de les rondes de Manresa i Penedès, i a la mobilitat obligada entre Sitges i el Vendrell i entre Terrassa i Manresa. A més, també hi ha vigents -fins a l’any 2027-, bonificacions del 75% per als vehicles de zero emissions i del 30% per aquells de baixes emissions.
Cal destacar que l’actualització per al 2025 serà la més baixa dels darrers anys, on la pujada dels preus dels peatges s’havia enfilat fins al 5,4%, 7,3% i 3,5% en els anys 2024, 2023 i 2022, respectivament.
Els preus de la C-16 i la C-32
Dues de les xarxes viàries més afectades seran la C-16 i la C-32, infraestructures importants per al transport a Catalunya. Pel que fa a la C-16, en el seu tram Sant Cugat-Terrassa -a la barrera troncal de Les Fonts- el preu se situarà en 1,39 euros entre setmana, i 3,1 euros en dissabtes, diumenges i festius. Per altra banda, en el peatge troncal de Sant Vicenç de Castellet -tram entre Terrassa i Manresa- es mantindrà la gratuïtat per a la mobilitat obligada i costarà 5,64 euros entre dilluns i divendres en hora punta, i 9,48 euros per a la resta de moviments. També en aquest tram entre Terrassa i Manresa, però en aquest cas per a la barrera lateral de Sant Vicenç de Castellet -on també es mantindrà la bonificació al 100% per a la mobilitat obligada, i per als moviments de la Ronda de Manresa- cada vehicle haurà d’abonar 2,83 euros entre setmana i de 4,76 euros per a la resta de moviments.
Pel que fa a la C-32, la mobilitat obligada entre els municipis de Castelldefels i Sitges gaudirà d’un preu bonificat de 4,09 euros, mentre que el preu per als que no puguin acreditar la mobilitat obligada serà de 8,19 euros. On si hi haurà el descompte del 100% per a la mobilitat obligada serà al tram entre Sitges i el Vendrell i a la Ronda del Penedès. Pel que fa a les barreres de Cubelles aquestes tindran un preu de 4,89 euros -a la barrera troncal- per als vehicles que no l’utilitzin de forma regular, mentre que la barrera d’accés a aquesta població costarà 2,61 euros i, finalment, el preu del peatge de Calafell se situarà en 0,77 euros.