L’oposició del govern de Salvador Illa endureix el to contra l’executiu català i les operadores ferroviàries, Renfe i Adif, pel fort caos viscut en els darrers dies a Rodalies. Aquest dimecres a la tarda, la consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, Sílvia Paneque, ha comparegut davant la comissió parlamentària per donar explicacions sobre l’allau d’incidències i el desgavell ferroviari que ha agreujat el malestar dels usuaris, que cada vegada confien menys en el servei. Les explicacions de la consellera, però, no han convençut l’oposició, que reclamen solucions urgents per la crisi a Rodalies: “El que ha fet és aplicar la llei del mínim esforç”, ha reblat el diputat de Junts Salvador Vergés en la seva primera intervenció de la comissió, en la qual ha demanat la “dimissió” de la consellera -com també han fet des de la CUP i Aliança Catalana. “Davant del caos que hi va haver a Cunit durant el cap de setmana de carnaval, vostè el que va fer és desaparèixer. Davant la reunió de crisi, vostè va sortir dient que havia aconseguit més informadors, com si fossin la solució del problema”, ha continuat el diputat juntaire.
Des de Junts ja van advertir aquest dimarts, hores abans de l’esperada compareixença de la consellera, que volien que Paneque presentés un “pla de xoc contundent” per resoldre les mancances del sistema de trens catalans. Segons apunten, però, aquest pla no ha arribat: “Avui és sentit més conformisme, laments i submissió”, exclama Vergés. Per la seva banda, l’exconsellera de Territori i diputada d’ERC, Esther Capella, també ha demanat a l’actual titular de la cartera que “assenyali els responsables” del caos viscut en els darrers dies, ja que Paneque ha assegurat durant la seva intervenció que no és moment de “buscar culpables”: “Hauria de fiscalitzar Renfe i Adif, que han deixat de banda les seves obligacions durant anys“, ha asseverat Capella, que considera que el gruix de responsabilitats de la desinversió i les mancances que colpegen Rodalies és de les operadores ferroviàries, no de la Generalitat -ni l’actual ni les anteriors. “Li demano que assumeixi la responsabilitat que li pertoca [fiscalitzar Renfe i Adif], però si n’assumeix una altra, haurà de donar explicacions”, ha exclamat la diputada dels republicans.
En aquesta mateixa línia, el diputat cupaire Daniel Cornellà també ha coincidit amb la necessitat d’assenyalar “els responsables” de la crisi a Rodalies, que l’ha atribuït a Renfe, Adif i el govern espanyol, en mans de Pedro Sánchez: “Si vostè no demana responsabilitats a qui li pertoca, nosaltres demanarem, com ja hem fet en altres ocasions, la seva dimissió”, ha asseverat el diputat de la formació anticapitalista, que també ha criticat el “mal repartiment” de les inversions de l’operadora ferroviària. Tot i la discrepància de visions en alguns aspectes, els grups parlamentaris han coincidit a assenyalar que la consellera hagi comparegut a petició pròpia per “receptar paciència” als usuaris i han demanat “informació transparent” i executar “al 100%” les inversions previstes.

Paneque es defensa de les acusacions
En el seu segon torn d’intervenció, la titular de la cartera de Territori s’ha defensat de les acusacions de Junts -que afirmen que ha desaparegut durant la crisi- i ha carregat amb duresa: “Esperava que vostè [en referència a la formació que representa] també assumís la seva part de responsabilitat“, ha reblat Paneque, que ha volgut deixar clar que com més “dimissions” i “caps” demanin, des del Govern demanaran “més inversions”: “Si volen sumar-se al bàndol de buscar solucions, serà benvingut”, ha exclamat la consellera en la seva segona intervenció, que també ha englobat a la formació cupaire en el mateix sac que els de Carles Puigdemont: “Quin seguiment feia dels governs anteriors als que havia donat suport?”, ha preguntat adreçant-se al diputat Daniel Cornellà.
Per la seva banda, el diputat dels Comuns David Cid, en la seva intervenció, també ha llençat un dard enverinat cap a la formació de Carles Puigdemont, als quals responsabilitza -no exclusivament- de part de la desinversió en Rodalies dels darrers anys: “Hi ha una determinació política, per part del Partit Popular i de Junts, de prioritzar l’alta velocitat per sobre de Rodalies”, ha reblat el diputat de la formació que encapçala Jèssica Albiach. Una idea que també han expressat des de la CUP, que han assenyalat també als republicans. Ara bé, tot i les crítiques als juntaires, David Cid també ha demanat solucions a curt termini pels problemes actuals a Rodalies: “No sé si ens cal un pla de xoc [en referència a la reclamació de Junts] o un pla d’emergència, però ben segur que ens calen solucions a curt termini”, ha argumentat el diputat dels Comuns en què també ha recordat al secretari de mobilitat de la conselleria, Manel Nadal, que “faria bé de mirar-se l’acord d’investidura” pactat amb la seva formació, el qual ha permès a Salvador Illa ostentar la presidència.

L’horitzó d’actuacions i inversions
Davant les reclamacions de més inversions generalitzades per part de tots els grups polítics, la titular de la cartera de Territori s’ha encomanat a la seva primera intervenció en la comissió d’aquest dimecres a la tarda i ha fet referència a l’horitzó d’inversions i actuacions fixades en el Pla de Rodalies per als pròxims cinc anys. De fet, Paneque ha recordat que ja hi ha “200 actuacions en marxa a la xarxa ferroviària” i ha previst “dos anys per començar a tenir un servei de Rodalies més eficient“. També ha reiterat el seu compromís amb millorar la informació que reben els usuaris, tot i que ha admès que “està costant”: “Estem millorant a poc a poc i millorarem al curt termini aquest 2025. Amb més lentitud que la que jo voldria, però en pot estar segur [adreçant-se al diputat dels Comuns] que ho farem”, ha asseverat la responsable de la conselleria. Tot i les millores anunciades durant la comissió, però, el Govern ha reiterat en diverses ocasions que el procés serà llarg i feixuc.