Missing 'path' query parameter

“Un tren aturat amb informació és una incidència. Un tren [aturat] sense informació és un segrest”. Aquesta és la definició que fa la portaveu de la plataforma d’usuaris Dignitat a les Vies, Anna Gómez, del malestar generalitzat dels passatgers de Rodalies, que reclamen millores urgents per fer front a les mancances endèmiques del servei. Millorar la informació és un dels aspectes que el Departament de Territori, encapçalat per la consellera Sílvia Paneque, es va fixar com a objectiu arran de la crisi ferroviària del març, que va forçar el primer ple monogràfic al Parlament sobre aquesta qüestió. Mesos després, però, les plataformes d’usuaris consideren que s’han fet molt pocs avenços en aquest aspecte: “S’ha millorat molt tímidament”, assevera el vicepresident de la plataforma de Promoció del Transport Públic (PTP), Carles Garcia, en conversa amb El Món.

Les diferents associacions consultades per aquest diari coincideixen que millorar la informació és un dels problemes que l’administració catalana ha d’abordar amb més urgència, ja que permetria als usuaris conèixer l’estat del servei. “Hem de poder estar al dia”, exclama Anna Gómez, que detalla que en algunes estacions del Camp de Tarragona, com la de Reus, les pantalles d’informació no funcionen correctament: “Hi ha mitja pantalla que no funciona. Pots veure que el tren va tard, però no a quina hora està previst que passi”, apunta la portaveu de Dignitat a les Vies. De fet, a causa de les mancances d’informació, més de 50.000 persones ja han començat a fer servir una aplicació alternativa creada per aquesta plataforma per mantenir-se al dia de l’estat del servei.

Les plataformes d’usuaris coincideixen que l’administració ha de “millorar tots els canals d’informació”. És a dir, a banda de potenciar la comunicació a través de les xarxes socials, també ha de millorar “la presència d’informadors” a les estacions de Rodalies, o el funcionament del servei de megafonia: “No pot ser que es donin informacions contradictòries [pels diferents canals]”, alerta Anna Gómez, que considera que aquest és un aspecte que es podria millorar amb molta rapidesa. Una idea que també comparteixen les altres plataformes consultades. “Si el tren va tard, necessitem tenir a mà la informació”, argumenta Carles Garcia, que insisteix que s’han d’abordar les mancances “digitals” d’aquest aspecte, però també les de les estacions.

Operaris de Renfe organitzen un dels busos del servei alternatiu de Renfe a Sant Vicenç de Calders pel tall per obres a Rodalies en una imatge d’arxiu / Lorena Sopêna (Europa Press)

Accessibilitat, un altre dels punts dèbils de Rodalies

La informació és un dels problemes que cal pal·liar amb més urgència, però no l’únic. “S’han fet molt poques millores en accessibilitat”, argumenta el portaveu de la plataforma Perquè No Ens Fotin el Tren -una agrupació d’usuaris de l’R3-, Marc Janeras, que lamenta que “no es noten els canvis” malgrat que es tracta d’una de les prioritats que es va fixar el govern de Salvador Illa per millorar el funcionament de la xarxa de trens del país. Denuncien que encara hi ha molts ascensors “sense funcionar” en algunes estacions i escales mecàniques sense servei, entre d’altres: “No estem notant cap canvi, és insuficient”, exclama Janeras. El problema, però, no és nou. La portaveu de Dignitat a les Vies assegura que alguns ascensors, com els de l’estació de Vilanova i la Geltrú, fa “més de tres anys que estan espatllats“, cosa que repercuteix directament en els usuaris, ja que no tots poden fer ús de les escales.

Les plataformes d’usuaris consideren que abordar les mancances en informació i accessibilitat ja permetrien alleugerir el malestar dels passatgers, cosa que ja veurien com una petita victòria. Ara bé, malgrat que fa mesos que el Govern es va comprometre a abordar aquestes qüestions, de moment els passatgers, segons afirmen, no han notat gaire canvi al respecte. “Continuem igual que abans de l’estiu”, exclama el vicepresident de la PTP. A aquests greuges també s’hi afegeixen que les incidències continuen sent el pa de cada dia a Rodalies. De fet, després dels darrers episodis convulsos viscuts el cap de setmana passat, que es van allargar fins dilluns, l’executiu de Salvador Illa va anunciar que es reunirà aquest dimarts amb representants d’Adif i Renfe per abordar l’estat actual del servei i buscar “mesures excepcionals” per afrontar el mes de setembre. Unes indecències que continuen agreujant el malestar dels usuaris: “Ja haurien de ser experts a gestionar-les, perquè són el dia a dia”, assevera Janeras, que lamenta que, malgrat la freqüència en els incidents, l’operadora ferroviària continua tenint dificultats per afrontar els imprevistos.

Imatge d'arxiu d'un tren de rodalies a l'estació d'Atocha / Matias Chiofalo - Europa Press
Imatge d’arxiu d’un tren de Rodalies / Matias Chiofalo – Europa Press

L’R3 es prepara per al macrotall d’aquesta tardor

Aquesta tardor, a les mancances estructurals i la complexitat sistèmica de Rodalies, també s’afegeix l’inici del macrotall per obres de l’R3, que començarà el 27 de setembre. Un tall sense precedents, ja que s’allargarà setze mesos -mentre que l’anterior en aquesta línia va durar menys de mig any. “L’encarem amb molt desconcert. Al juny ens vam reunir per acordar un pla de transport alternatiu, però ja l’han retallat”, relata el portaveu de la plataforma Perquè No Ens Fotin el Tren, que lamenta que, un cop més, “anem a molt poques setmanes vista”. “Necessitem que funcioni bé des del primer dia, no com l’última vegada”, afegeix Janeras, que recorda l’elevat nombre de retards i incidències que es van produir en les darreres obres de desdoblament de la línia.

En aquesta línia, el portaveu de la plataforma de l’R3 també remarca que no s’han fet algunes obres estructurals que condicionaran el bon funcionament del tall per obres: “Encara no s’ha acabat la nova base de manteniment de Ripoll. Això és una mala gestió del pla de Rodalies”, argumenta Janeras. Aquesta nova base, que va començar a construir-se a finals del mes de juliol, seria un punt clau per al bon funcionament de la línia, ja que el tram nord de l’R3 -entre la Garriga, on comencen les obres, i Puigcerdà- quedarà despenjat de Barcelona. Repensar el calendari d’obres, de fet, és una de les qüestions que totes les plataformes d’usuaris reclamen, tot i que consideren que es tracta d’una mesura més a llarg termini.

Els passatgers exigeixen a l’administració catalana solucions urgents per als greuges endèmics de Rodalies, ja que se’ls comença a acabar la paciència: “Necessitem que ens posin al centre”, exclama Anna Gómez. Tenint en compte que la major part dels problemes de la xarxa ferroviària requereixen molt temps per resoldre’s -o, com a mínim, més d’un any-, com ara les incidències causades per l’envelliment de la infraestructura, i que els usuaris ja fa mesos que estan al límit, el Govern ha de trobar la manera d’apaivagar la mala maror. I una bona manera és facilitar-los el dia a dia: “De moment, amb més informació i accessibilitat, ja seria una millora”, conclou la portaveu de Dignitat a les Vies.

Comparteix

Icona de pantalla completa
Missing 'path' query parameter