“Sempre he fet servir el tren, però amb tot el que està passant últimament he hagut de buscar altres maneres de moure’m”. Marc Figueres fa més de deu anys que agafa cada dia la línia R3 per anar a treballar, però el robatori de cablejat de coure que es va produir el passat diumenge 12 de maig a les instal·lacions de Montcada Bifurcació, coincidint amb la celebració de les eleccions catalanes, li ha trastocat la rutina: ha d’agafar la línia d’autobús E12 per desplaçar-se fins a Barcelona perquè s’ha quedat sense alternatives. Arran del robatori, el servei d’una de les línies de Rodalies més colpejades per les incidències constants ha vist com el seu trajecte quedava modificat. Els trens només circulen fins a l’estació de Montcada-Ripollet, i a partir d’allà cal agafar un bus per arribar fins a l’estació de Fabra i Puig, a Barcelona. Tot i que el ministre de Transports, Óscar Puente, ha assegurat que les afectacions només duraran dos mesos, Figueras explica que ja no confia en Rodalies i que, a partir d’ara, sempre farà servir el transport públic per carretera per desplaçar-se des de Vic (Osona), on viu.
Es tracta d’una situació força similar a la que viu Mohammed Sueiro, un veí de la capital osonenca que estudia a la Universitat de Barcelona (UB) i cada dia ha de viatjar fins a la capital catalana: “M’agradaria poder viure a Barcelona, però els lloguers són massa cars, i per això he de seguir vivint amb els meus pares a Vic”, explica en conversa amb El Món mentre espera que arribi el seu bus. Des d’aquest municipi hi ha dues opcions per desplaçar-se fins a Barcelona: agafar el tren o l’E12. “Mentre el caos a Rodalies segueixi, jo aniré amb bus”, assevera l’usuari. Aquesta és l’alternativa més escollida pels vigatans arran del caos del servei ferroviari català, ja que circula amb major freqüència i “puntualitat” que els trens de l’R3 -en aquests moments només circulen dos trens per hora i sentit entre Puigcerdà i Montcada Ripollet. També opten pel bur algunes persones que no van a Barcelona, sinó que han de moure’s a altres punts del territori, com per exemple Esteve Romaní, un jove del municipi que té els amics a Centelles (Osona): “Abans anava més de pressa amb el tren, però amb tots els problemes que hi ha és més pràctic agafar el 406 [la línia que connecta Vic amb altres punts de la comarca]”.

Falta de “confiança” en Rodalies
El principal motiu que ha portat molts usuaris a contemplar el transport públic per carretera com la millor opció per moure’s des de Vic és la “falta de confiança” en el bon funcionament del servei de Rodalies. Aquesta situació, però, no és nova. Amb les obres que es van començar a executar el passat mes de novembre per desdoblar les vies -que han tingut una durada de quatre mesos-, el bus es va alçar com l’única opció de mobilitat, ja que el tram entre Parts del Vallès i Centelles estava tallat i s’havia de fer amb un servei per carretera alternatiu que Renfe va posar en marxa: “Durant el període d’obres [de quatre mesos] em vaig acostumar a agafar el bus i ja m’hi he quedat. El trajecte dura més o menys el mateix si tot funciona correctament”, explica Maria Oller, que cada dia va a treballar a Barcelona, a prop de la plaça Catalunya: “L’únic inconvenient que trobo és que l’estació de Fabra i Puig [on para el bus] està una mica allunyada del centre, però que hi farem”.
Ara bé, els mateixos usuaris asseguren que la connexió per carretera és molt més “eficient” per desplaçar-se fins a Barcelona que cap a altres punts de la comarca: “És veritat que per anar a Parets del Vallès, per exemple, el tren continua sent la millor opció”, argumenta la vigatana. Així i tot, insisteixen que fins que l’R3 no funcioni “correctament” optaran per fer trajectes amb autobús.

L’altra cara del caos a Rodalies: els cotxes compartits
De la mateixa manera que els veïns de Vic han trobat una “bona alternativa” en l’E12 per substituir el tren davant el col·lapse del servei ferroviari català, altres poblacions no tenen tanta sort. Tal com explicava aquest diari la setmana passada, a Barberà del Vallès algunes persones es veuen obligades a compartir taxis per viatjar fins a Barcelona, ja que el transport públic per carretera està sobresaturat i Rodalies no circula amb normalitat. De fet, la patronal catalana d’automoció Fecavem ha identificat una pujada del 40%, respecte de la mitjana habitual, de productes com el lloguer de vehicles per hores o de mobilitat compartida arran de les incidències de Rodalies de la darrera setmana. Concretament, la patronal situa aquesta pujada especialment al Barcelonès, el Maresme, el Baix Llobregat i el Vallès Occidental i Oriental: “Està sent una de les grans solucions davant dels problemes reiterats de Rodalies”, apunten des de Fecavem. Així doncs, a conseqüència del caos de Rodalies els usuaris fan mans i mànigues per buscar maneres alternatives per desplaçar-se. I el bus és la principal.