El comissionat de la Generalitat de Catalunya per al Traspàs Integral de Rodalies, Pere Macias, ha volgut desmentir amb “contundència” que actualment no s’estiguin duent a terme inversions previstes a Rodalies. Ara bé, el comissionat també ha afegit que seria “temerari” executar-ne més perquè no coincidissin totes alhora i no causessin encara més alteracions al servei. En aquest sentit, Macias ha assegurat que fins que no acabi alguna de les obres que estan en marxa actualment no s’iniciaran de noves. En una conferència Fòrum Empresarial del Llobregat, Macias ha explicat que espera que la Generalitat rebi els recursos econòmics del traspàs previstos en l’acord entre el PSOE i ERC abans de final d’any i ha admès que els talls previstos a l’R3 per les obres de desdoblament s’hauran d’endarrerir uns mesos per no coincidir amb les afectacions a Roda de Berà.
En la trobada amb empresaris del Baix Llobregat, Macias ha comentat que dels 5.500 milions que preveu el Pla de Rodalies 2020-30, se n’han adjudicat ja prop de 4.000 i ja s’han abonat 1.500 milions d’euros. “Ara ens troben un gravíssim problema: hi ha una extraordinària concentració d’inversions a la xarxa”, ha assegurat el comissionat, que ha enumerat, a tall d’exemple, les inversions que s’estan duent a terme a la comarca com els treballs a Molins de Rei, Sant Feliu de Llobregat, Castellbisbal i el túnel amb Martorell i les obres als accessos a la Seat, entre d’altres. “En aquests moments, les inversions s’estan produint”, ha insistit Macias, que ha recordat els “perjudicis” dels talls que s’estan produint aquests dies, en especial als de Roda de Berà durant cinc mesos, i la importància de tenir ben definits els projectes abans de les partides per executar-los.

Les transferències haurien d’arribar abans de finals d’any
Pel que fa a l’acord de traspàs entre el PSOE i ERC, Macias espera que l’Estat transfereixi els recursos econòmics abans de finals d’any, en línia amb l’acordat a la Comissió Mixta d’Afers econòmics i fiscals Estat-Generalitat (CMAEF) del juliol. El comissionat ha assegurat que això “ja dona a la Generalitat una capacitat important”.
A banda d’aquest vessant econòmic del traspàs, Macias ha explicat als empresaris la creació de la societat mixta per gestionar el permís i que “no necessiti el permís de ningú per prendre decisions”. “L’operador, depengui de qui depengui, ha de tenir una autonomia total”, ha sentenciat. En aquest sentit, ha reivindicat aquest model de gestió des de la proximitat i ha dit que seria reproduïble a altres punts de l’Estat. Amb tot, però, ha reconegut que això té “complexitats”, com assolir un acord laboral amb els treballadors.
En la seva intervenció, Macias ha subratllat que des del 2018 -coincidint amb l’arribada del PSOE al govern espanyol- es va començar a reactivar la inversió en el ferrocarril convencional a Catalunya després d’anys que l’executiu prioritzés l’alta velocitat. De fet, segons un informe de l’Airef del 2020, la inversió en l’alta velocitat a l’Estat representava un 89% davant un 11% del ferrocarril convencional. Ara, segons el comissionat, aquesta proporció s’ha anat equilibrant i s’ha passat d’uns 300 milions d’euros d’inversió en el ferrocarril convencional a uns 2.000 milions.






