Nova jornada de caos i incidències a Rodalies. La circulació de trens de l’R4 ha quedat tallada durant una hora entre Sant Vicenç de Calders i el Vendrell per una incidència que afecta el sistema de senyalització del Vendrell des de les 9.40 hores aproximadament, tal com han informat des de Renfe i Adif. Paral·lelament, també funcionen amb gairebé mitja hora de retard els trens de l’R2, l’R2 nord i els regionals del sud de Catalunya per una avaria tècnica que s’ha produït a l’estació de passeig de Gràcia, a Barcelona. “Avui sembla que tot va bé, però amb Rodalies mai se sap”, apuntaven aquest matí alguns usuaris a l’estació de Sant Vicenç de Calders en conversa amb El Món. Aquesta sensació, però, ha quedat en un miratge, i les incidències han tornat a provocar problemes al servei ferroviari català.
Segons detallen des de l’operadora ferroviària, la incidència que s’ha produït alteren de la línia R2, el qual circula en direcció a l’aeroport de Barcelona, ja s’ha resolt i el servei comença a recuperar la normalitat. Els retards i les incidències d’aquest divendres s’encadenen a l’allau de problemes que ha colpejat durant tota aquesta setmana la xarxa ferroviària del sud del país. Aquest mateix dijous, per exemple, la línia R4 del servei va patir una incidència en l’electrificació entre la Granada i Sant Sadurní d’Anoia, segons va detallar Renfe, cosa que va provocar que la línia no funcionés amb normalitat fins a les dotze del migdia, aproximadament. “Sempre ens passa el mateix, cada dia és un problema nou i ningú ho soluciona”, rebla Samuel Gutiérrez, un jove estudiant que viatja diàriament fins a la capital catalana per estudiar polítiques a la Universitat de Barcelona (UB).

Sant Vicenç de Calders, un punt negre a Rodalies
Les incidències i les demores en les línies que connecten el Camp de Tarragona i la capital catalana -que també afecten l’entramat de trens regionals del sud de Catalunya-, han convertit l’estació de Sant Vicenç de Calders en un dels principals punts negres del servei de Rodalies. Aquesta mateixa setmana s’han produït gairebé una desena d’incidents que han condicionat temporalment el funcionament de la xarxa ferroviària. Els problemes, però, no són nous, ja que fa mesos que s’arrosseguen a causa de les obres del túnel de Roda de Berà -emmarcades dins les actuacions de millora del corredor mediterrani. Al desgavell viscut des que s’ha reprès el funcionament del servei -que es va tornar a posar en marxa el 3 de març, amb les obres del Camp de Tarragona ja finalitzades- ara s’hi afegeix una nova vaga de maquinistes de Renfe, la qual començarà el dilluns 17 de març i provocarà modificacions en la freqüència de pas dels combois mentre durin les protestes convocades pels sindicats de treballadors de les operadores ferroviàries, Renfe i Adif.
Les demores d’aquest divendres, que s’acumulen a les que ha viscut el servei durant tota la setmana al Camp de Tarragona, agreugen, un cop més, el malestar dels veïns del territori, que farts de l’abandonament per part de l’administració han convocat diverses concentracions per al dissabte 22 de març. Concretament, organitzacions d’usuaris com la plataforma Dignitat en les Vies, l’Associació per a la Promoció del Transport Públic (PTP), Salvem l’R2 Nord, Avant Catalunya, ‘Perquè no ens fotin el tren’ o Trens Dignes Ebre-Priorat han fet un cridat els ciutadans a participar en les mobilitzacions a Lleida, Tarragona, Valls, Tortosa, Segur de Calafell, la Garriga i Cardedeu. Aquestes organitzacions no només reclamen solucions per a les línies de tren del Camp de Tarragona -les més afectades pel caos ferroviari-, sinó que reclamen actuacions estructurals a tot el servei, ja que els usuaris de l’R3, per exemple, també viuen diàriament un autèntic calvari per fer servir el transport públic. Tot i les reclamacions dels catalans, afectats pel mal funcionament de Rodalies, però, els problemes en el servei continuen sense resoldre’s mentre el Govern recepta dos anys de paciència per a la societat catalana.