“Estan molt nerviosos”. Aquesta és la principal reacció dels sindicats ferroviaris minoritaris en resposta a les paraules del director de Rodalies, Antonio Carmona —el qual ha perdut galons dins l’empresa en els darrers dies—, en què ha detallat que estan investigant dos treballadors de la companyia per un possible sabotatge al servei durant la jornada de vaga d’aquest dimarts, la darrera prevista per les organitzacions sindicals: “Són actes que no tolerarem i no representen els treballadors de Renfe a Catalunya”, ha apuntat Carmona en una entrevista a Catalunya Ràdio.
De fet, Renfe ja ha apartat dos treballadors pel presumpte sabotatge al servei ferroviari que hauria provocat la cancel·lació de trens de l’R1 i l’R3, i puntualment l’R4. Des dels sindicats minoritaris del sector, però, desmenteixen categòricament les afirmacions del director de Rodalies: “Ahir no hi havia cap acció sindical a l’Hospitalet [tal com ha apuntat Antoni Carmona], només la vaga convocada legalment”, manté Joan Rodríguez, delegat del Sindicat Ferroviari (SF), en conversa amb El Món.

Des de l’organització sindical consideren que la resposta “nerviosa” de la “direcció de Renfe i Adif”, evidenciada per les paraules de Carmona, es deu a la “incidència de la vaga” dels sindicats minoritaris: “No se l’esperaven”, apunta Rodríguez, que assegura que en les protestes de les darreres setmanes també hi han participat treballadors afiliats als sindicats majoritaris del sector —Semaf, UGT, CCOO, SCF— que estan en desacord amb el pacte assolit amb Renfe i la Moncloa per desconvocar la vaga prevista —de la qual només s’han mantingut les organitzacions minoritàries.
En aquesta línia, el delegat del comitè d’empresa a Barcelona de SFF-CGT, Pedro San José, apunta que des de les operadores ferroviàries “pensaven que només farien vaga els treballadors de la CGT, però hi ha treballadors dels sindicats majoritaris que també s’hi han sumat”, argumenta. Tot i els arguments dels sindicats, des de Renfe xifren en un 8,4% el seguiment de la vaga de les organitzacions minoritàries del sector aquest dimarts.
Responsabilitzar “la plantilla”
Des de les organitzacions sindicals minoritàries consultades també argumenten que les paraules del director de Rodalies, amb les quals apunta a un possible sabotatge per part de treballadors de Renfe, també es deuen a la “improvisació” de l’empresa ferroviària: “Com que l’empresa improvisa, envien dos maquinistes al mateix tren: un pels serveis mínims [tal com decreta la llei durant les vagues] i un altre per si de cas, vulnerant el dret a vaga. I clar, en altres trens no n’hi va cap”, assevera el delegat sindical de la CGT, que assegura que des de l’operadora ferroviària atribueixen el caos viscut aquest dimarts a un sabotatge per “escórrer la culpa”: “És el de sempre”, afegeix. En aquesta línia, des del Sindicat Ferroviari també lamenten que l’operadora ferroviària posi al capdavant de tota la crisi de Rodalies a “la plantilla”, ja que ells també pateixen la desinversió i el mal estat de les línies: “Ho pateix la ciutadania, però també els treballadors”, rebla Joan Rodríguez.
Aquest dimarts, el dia de la polèmica —en el qual també es va haver de desallotjar l’estació de Passeig de Gràcia, entre d’altres—, es va produir la darrera jornada de vaga prevista pels sindicats minoritaris. Ara bé, des de les organitzacions de treballadors asseguren que la batalla per les millores laborals del sector, i les millores del servei de ferrocarril en general, encara no ha acabat. De fet, sembla que està lluny d’acabar. Des de la CGT han convocat una protesta aquest dijous a les 12 del migdia a les portes del Ministeri de Transports, dirigit per Óscar Puente, a Madrid. I, en aquesta línia, els sindicats també treballen amb una macroprotesta convocada pel 26 d’abril a la capital espanyola. Segons detallen, de moment no han convocat noves jornades de vaga. Ara bé, tampoc descarten que es puguin produir: “No ens tanquem cap porta”, apunten.