Un grup d’estudiants de l’Escola d’Enginyeria de la Universitat Pompeu Fabra (UPF), en col·laboració amb Renfe, han creat una nova aplicació que permet als usuaris de l’R1 de Rodalies, la primera línia en què s’ha començat a desplegar el traspàs de la xarxa ferroviària, informar-se en temps real sobre el funcionament del servei. Es tracta d’una nova aplicació emmarcada en el projecte Rodalinets, el qual porta per objectiu generar un sistema d’informació i d’anàlisi de dades que contribueix a millorar aquesta xarxa de transport, en col·laboració amb els usuaris. A través d’aquesta aplicació, els viatgers poden compartir la ubicació de manera anònima i, a través d’un sistema expert, es calcula el “temps de pas real” del següent tren.
Es tracta d’una mesura que busca pal·liar, mínimament, el malestar dels usuaris amb el servei ferroviari, que sovint pateix incidències tècniques que modifiquen la freqüència de pas dels trens. En aquest sentit, la nova aplicació desenvolupada per estudiants de la UPF també confecciona un mapa amb la posició dels trens de la xarxa i permet reportar les possibles incidències que es produeixin al llarg del dia. El projecte, dirigit pel professor i investigador Miquel Oliver, compta amb la participació de nou estudiants de la UPF i es duu a terme al Grup de Recerca en Tecnologies i Estratègies de les Telecomunicacions (NETS): “Es tracta d’un sistema molt complex, que rep dades d’ubicació dels passatgers de la línia R1 de Renfe Rodalies que tenen l’app instal·lada i que cooperen de manera indirecta en compartir informació de manera completament anònima”, detalla el director del projecte. A banda, aquest projecte ja va ser guardonat a finals de 2024 pels Premis Antena TrenLab, els quals organitza Renfe conjuntament amb l’Ajuntament de Mataró i el TecnoCampus -un centre adscrit a la UPF.

Millorar el funcionament del servei
Més enllà de beneficiar el dia a dia dels usuaris, cada vegada més fastiguejats pel mal funcionament del servei, l’objectiu d’aquesta aplicació també és oferir informació perquè els responsables de control de la xarxa ferroviària puguin prendre les millors decisions en moments crítics. Un objectiu, doncs, que permetria millorar el funcionament general del servei i, a la llarga, contribuir a recuperar la confiança dels catalans amb Rodalies, un dels grans objectius de la conselleria de Territori per aquesta legislatura.