És un projecte faraònic que, de moment, s’ha quedat en paper mullat. De fet, en paper mullat refredat. Com passaria amb la pluja de milions per a Rodalies. Es tracta d’un “servei ferroviari entre Barcelona, la Seu d’Urgell i Andorra”. La idea era connectar la capital catalana amb Andorra en només tres hores, fent una connexió ferroviària a Alp que portés les vies fins a la Seu d’Urgell i després fes cap a Andorra, amb uns 57 quilòmetres de via. La intenció és que Alp fos una ròtula ferroviària amb connexió amb Puigcerdà i Tolosa. Un projecte que arrela l’any 2022 i que es va rellançar a proposta dels Comuns al Parlament ara fa poc més d’un any.
L’estudi va ser licitat el juny de 2022 per Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya, entitat adscrita en aquell moment al llavors Departament i de la Vicepresidència i de Polítiques Digitals i Territori. En detall, era una adjudicació per al servei d’assistència tècnica per a la redacció de l’anàlisi de factibilitat del Ferrocarril del Pirineu, amb un pressupost de 171.000 euros. Es preveien 36 setmanes per presentar el projecte, però els terminis s’han anat allargant i el Govern no creu que tingui el projecte fins a finals del primer semestre d’enguany.

Trobades i reunions
FCC va adjudicar a l’empresa Meta Engineering, S.A. l’estudi del projecte, per 145.200 euros. La signatura del contracte es va realitzar el 2 de gener de 2023. Segons la licitació, a la qual ha tingut accés El Món, l’empresa adjudicatària tenia 36 setmanes per presentar el projecte, però dotze mesos després es va suspendre l’execució del contracte. Segons indica una resposta parlamentària presentada per la consellera Sílvia Paneque, el passat mes de gener, a petició de Junts, es va acordar demorar el lliurament del projecte “atesa la complexitat del traçat per l’abast territorial i l’orografia de l’àmbit de projecte, així com les dificultats de recollida d’informació i de planificació tècnica en tractar-se d’un estudi transnacional”.
De fet, la consellera emfatitzava que l’anàlisi de factibilitat del Ferrocarril del Pirineu exigia “contactar amb els diferents agents del territori, entre els quals el Govern d’Andorra”. El 2024 es va tornar a posar en marxa i es van celebrar les reunions “amb els agents del territori i les plataformes de promoció del transport públic”. “Fruit d’aquests contactes, s’ha complementat i incorporat a l’anàlisi un nou escenari d’estudi, corresponent a la connexió la Seu d’Urgell – Andorra, amb l’objectiu de valorar-ne la viabilitat”, apunta el departament. Però, això sí, descarta que els treballs només de l’estudi no acabin abans del primer semestre de 2025.

Un puzle de vies
A priori, el projecte enllaçaria la Seu d’Urgell amb Andorra en dos trams. La Seu Andorra, i la Seu-Alp. Les vies passarien per la vall del Segre fins a Alp, i connectaria la línia ja existent que entroncaria amb Ripoll, Vic i Barcelona com amb França. Una idea que comptava amb el desdoblament previst de la línia R3 entre Montcada i Vic -encara per acabar- i, de l’altra, renovar el tram Ripoll-Alp, una línia que ocupa les primeres posicions del rànquing de problemes en la viabilitat.