Rodalies és el gran protagonista d’aquest dilluns 19 de febrer. El matí queda marcat pels talls del servei per un robatori de coure que estan creant problemes a l’R3 de Rodalies. A més, avui a un quart d’onze del matí, el Govern de la Generalitat de Catalunya i el govern espanyol es reuniran, a la seu de la Conselleria de Territori a Barcelona, per crear una comissió política per al traspàs de Rodalies. Per part del govern català estarà present la consellera de Territori de la Generalitat, Ester Capella, mentre que per la part espanyola estarà Óscar Puente, ministre de Transport i Mobilitat Sostenible.

De què servirà la comissió política?
La comissió serà l’encarregada de realitzar un seguiment polític, institucional i governamental del desplegament de l’acord del traspàs de Rodalies de l’Estat espanyol al Govern català. A més es crearan grups de treball que s’encarregaran de desenvolupar els aspectes relacionats amb el traspàs. El passat 10 de gener, Puente i Capellà es van reunir a Madrid i van acordar la creació d’aquesta comissió. Segons va explicar la representant catalana, després de la trobada els grups de treball seran necessaris per a fer efectiu el traspàs i “han de pilotar la constitució de l’empresa pública, les infraestructures i el finançament”.
El traspàs de Rodalies, acordat per PSOE i ERC
Pedro Sánchez va ser investit com a president del govern de l’Estat espanyol gràcies als vots favorables de diverses formacions polítiques, entre les quals hi havia ERC. El novembre de 2023, socialistes i republicans van acordar el traspàs integral de Rodalies i que comportaria la creació d’una nova empresa en la qual estarien les dues administracions. Rodalies Catalunya, prestarà el servei una vegada completat el traspàs, i tindria una participació majoritària de la Generalitat.
A l’acord s’especifica que el Ministeri traspassarà a la Generalitat la titularitat de la infraestructura en la qual els serveis siguin de titularitat de la Generalitat i es puguin excloure de l’explotació conjunta de la resta de la Xarxa Ferroviària d’Interès General. És a dir, els trams que es traspassaran seran les línies R1, R2, i R3, i només es valorarà la transferència de vies que no afectin els trànsits amb altres comunitats autònomes o internacionals i que no incloguin el trànsit de mercaderies.