L’eliminació de les barreres de pagament a les autopistes catalanes ha tingut un efecte secundari perillós per als conductors. Segons dades del Servei Català de Trànsit recollides per l’Agència Catalana de Notícies, l’AP-7 va concentrar 462 accidents amb persones ferides entre el gener i l’agost d’enguany. La xifra suposa un alça moderada en termes interanuals, un 3% respecte del mateix període del 2023. La comparativa, però, és menys falaguera si s’amplia el focus fins al 2019, darrer any amb peatges abans de la pandèmia: l’increment en comparació amb aquell curs és del 28%. L’SCT, vist aquest augment, atribueix la xifra a “l’augment de trànsit derivat de la gratuïtat de les autopistes”. Ha estat, doncs, un trasllat del volum cap a la principal via de trànsit, atès que, tal com puntualitza la mateixa ACN, la xifra d’accidents a altres vies ha baixat.

Més enllà dels sinistres amb persones ferides, l’accidentalitat general ha escalat sostingudament d’ençà de l’eliminació dels peatges. Durant els vuit primers mesos del 2019, es van registrar 370 sinistres a l’AP-7. Després d’una caiguda el 2020 i 2021 a conseqüència de les restriccions de mobilitat arran de la pandèmia, el 2022 van repuntar fins als 451 successos. En els anys posteriors, el volum ha augmentat sostingudament, fins als 466 actuals; superant el 20% del total dels incidents a la xarxa viària catalana. En un to positiu, han caigut respecte del 2022 els accidents amb víctimes mortals: dels 17 de fa dos anys a només quatre enguany.

Concentració de vehicles

L’accidentalitat no és l’única conseqüència del trasllat de vehicles de vies tradicionalment gratuïtes a l’AP-7 un cop eliminats els peatges. Si el 2019 les hores de retencions a la via es van elevar fins a les 3.776, el 2023 es van disparar fins a les 6.473. A l’espera de tancar el curs, entre el gener i l’agost els conductors catalans van patir a l’artèria viària unes 5.622 hores d’embussaments, un 50% més que el total de l’any anterior a la pandèmia; fet que pràcticament garanteix un nou repunt un cop acabi el mes de desembre. També ha crescut la llargària de les retencions: dels 3,28 quilòmetres ara fa cinc anys fins als més de 3,5 el 2024.

L’AP-7, així, és una de les vies més afectades quant a volum de trànsit per l’eliminació dels murs de pagament. Segons explica el servei a l’Agència catalana, hi apareix al seu costat la C-33, una connexió “especialment afectada” per la fi dels peatges. En només cinc anys, el punt quilomètric 169,2 de la carretera, a tocar de Martorell -un dels més atapeïts de la zona- rep de mitjana uns 20.000 vehicles més cada dia, amb uns 106.000 actualment pels 80.000 i escaig del 2019. L’STC, però, tranquil·litza els usuaris: tant el tràfic lent com els accidents concentrats en autopista són “de menys gravetat que si passessin a alguna de les vies alternatives”; fet que explica la caiguda dels accidents mortals.

Més notícies
Notícia: Debat d’opinions i problemes de so en l’estrena de ‘Zenit’ a TV3
Comparteix
Què han dit els teleespectadors del programa nou dels divendres a la nit?
Notícia: MÉTEO | Setmana passada per aigua a Catalunya: on plourà més?
Comparteix
Aquest dilluns acabarà amb ruixats al nord del país i les pluges faran acte de presència durant tota la semana
Notícia: Sonora xiulada a Illa a Tarragona i dard de Puigdemont: “No esperis aplaudiments”
Comparteix
El president català a l'exili ha acusat el socialista d'estar desconnectat del carrer
Entrevista: Damià Bardera: “L’escola, com a institució, ha abdicat d’ensenyar”
Comparteix
ENTREVISTA a l'escriptor, assagista i professor de secundària autor del llibre 'Incompetències bàsiques'

Comparteix

Icona de pantalla completa