El govern espanyol, en mans de Pedro Sánchez, i els sindicats de treballadors de Renfe -que han convocat diverses jornades de vaga que començarà, segons les previsions actuals, el dilluns 17 de març- treballen a contrarellotge per frenar les noves protestes. Segons l’esborrany d’acord sobre el qual estan treballant la Moncloa i les organitzacions sindicals, l’Estat planteja que el nou operador de Rodalies fixat dins el canvi de governança del servei ferroviari català -pactat entre el PSOE i ERC- depengui del grup Renfe per tal d’evitar que es produeixi la vaga. En aquest sentit, el document, al qual ha tingut accés l’Agència Catalana de Notícies (ACN), també planteja que Adif mantindrà “l’administració integral” de la línia R1, entre la Sagrera i Maçanet-Massanes, un cop es produeixi completament el traspàs de la titularitat de la línia -ja que de moment s’està desplegant per trams.
Des de dijous, el Ministeri de Transports, encapçalat per Óscar Puente, i representants de les organitzacions sindicals convocants de la vaga -CCOO, UGT, la CGT, la Confederació Intersindical SF i Semaf- negocien a contrarellotge per intentar aturar la vaga anunciada. De moment, tot i que les converses a Madrid continuen en marxa, fonts sindicals consultades per l’ACN apunten que veuen amb bons ulls la proposta que els fa posat sobre la taula l’executiu de Pedro Sánchez, especialment el fet que el nou operador de Rodalies continuï formant part del grup Renfe. Tot i que les negociacions continuen obertes, motiu pel qual el document actual podria patir canvis, l’esborrany emès pel govern espanyol estipula que “la nova societat mercantil Rodalies Catalunya S.A., amb participació conjunta de Renfe Viajeros S.A. i la Generalitat de Catalunya, s’ubicarà dins del grup Renfe a tots els efectes, amb respecte i garantia dels drets laborals”. Això sí, el document fixa que el domicili social d’aquesta nova operadora serà Catalunya.
Per altra banda, el document també recull un dels elements que ja preveia l’acord entre el PSC i ERC: que la nova societat tingui un consell d’administració format per membres del govern espanyol i la Generalitat. En concret, però, parla de nou membres, quatre a proposta de Renfe, quatre a proposta de la Generalitat, i un president amb vot de qualitat també a proposta de l’executiu català. Pel que fa al canvi de titularitat de l’entramat de vies, l’esborrany d’acord plantejat pel govern espanyol també assenyala que Adif continuarà mantenint “l’administració integral” de la línia del Maresme de Rodalies, motiu pel qual defensen que el traspàs “no afectarà els drets sociolaborals de les persones treballadores” d’aquesta empresa pública.

Negociacions obertes per frenar la vaga
Fonts sindicals apunten que la proposta d’aglutinar dins del grup Renfe el nou operador de Rodalies prové del ministeri i asseguren que, de moment, la veuen “positiva”. Ara bé, també recorden que les converses amb el govern espanyol continuen obertes, i que, per tant, a hores d’ara, la vaga convocada continua en marxa. En aquesta línia, els sindicats recorden que aquest acord no només ha de rebre el vistiplau de la Moncloa, sinó que també ha de comptar amb el compromís de la conselleria de Territori, ja que el pacte de l’executiu de Salvador Illa amb la formació republicana de fa unes setmanes parlava de crear una “filial” de Renfe que participaria en la nova empresa mixta amb majoria de la Generalitat. Per la seva banda, des de la conselleria que capitaneja Sílvia Paneque eviten fer comentaris al respecte, però destaquen que estan treballant per evitar la vaga que comença la setmana vinent: “Tots voldríem poder donar les garanties suficients als sindicats per la desconvocatòria de la vaga, però en qualsevol cas estem treballant, encara tenim dies al davant“, ha apuntat la titular de la cartera aquest divendres al matí en roda de premsa.