Aquest dijous al matí el govern de Salvador Illa i l’executiu de Pedro Sánchez han segellat la nova empresa mixta que gestionarà el servei de Rodalies. Una empresa mixta també acordada amb Esquerra Republicana (ERC) en les negociacions d’investidura dels dos presidents. D’entrada, la nova companyia estarà controlada per Renfe, que tindrà un 50,1% de les accions, i, per contra, la Generalitat en tindrà el 49,9%. Ara bé, entre les bases de la nova empresa, també estipulen que hi ha la “possibilitat” d’un canvi de majories al llarg del temps, motiu pel qual tant el PSC com els republicans defensen que Catalunya acabarà tenint el control de Rodalies -tenint en compte que, d’entrada, es dirigirà des de Madrid, malgrat que la seu sigui la capital catalana. En la roda de premsa posterior a la presentació del Govern, la portaveu republicana i anterior titular de la cartera, Ester Capella, ha celebrat la conformació de l’empresa mixta i ha assegurat que el traspàs integral del servei és “irreversible”: “Esquerra aixequem el llistó de l’ambició del país”, ha subratllat Capella.

Mentre els republicans celebren, però, Junts renega de la nova empresa de Rodalies. Tal com ja es va viure durant el ple monogràfic sobre la xarxa ferroviària catalana, el diputat i portaveu a la comissió de Territori, Salvador Vergés, ha criticat la participació majoritària de Renfe en la conformació de la nova companyia: “Representa la submissió del Govern de Catalunya al seu amo de Madrid”, ha etzibat Vergés, que assegura que des de la seva formació constaten que “no hi ha un traspàs real com temíem; que les nostres pors tenien fonament”. El punt de discussió entre les dues formacions independentistes és la participació de Madrid en l’accionariat de la nova empresa. Per una banda, els republicans veuen amb bons ulls la disposició actual perquè els estatus  preveuen la possibilitat d’una “transmissió d’accions” entre els socis per canviar majories. Per altra banda, però, els juntaires reclamen un “traspàs immediat, real, amb recursos, 100% català i amb una empresa mixta que no tingui majoria qualificada per part de l’Estat espanyol”.

La portaveu d’ERC al Parlament, Ester Capella, en la compareixença sobre la nova empresa mixta de Rodalies / David Zorrakino (Europa Press)

Esquerra llueix la nova empresa mixta

Després de la presentació de la consellera, la portaveu dels republicans ha assegurat que el nou model de governança del servei ha de garantir el dret a la mobilitat, a l’equitat i la cohesió social. En aquest sentit, segons han detallat des de l’administració catalana, l’operadora del servei de transport regular de viatgers comptarà en un inici amb 270 trens, 1.600 treballadors, 107 estacions gestionades al principi, i participarà en la formació dels maquinistes. A banda, d’entrada, l’empresa mixta de Rodalies també tindrà un capital social inicial de dos milions d’euros. Sobre aquest darrer punts, els juntaires també han volgut criticar la dotació econòmica de la nova empresa que gestionarà el servei ferroviari català. En detall, el diputat de Junts ha comparat el capital inicial de 2 milions d’euros de la societat amb el deute per “desinversió crònica” de l’Estat, que ha xifrat en 51.000 milions d’euros.

Aquest dijous al matí, la consellera de Territori, Sílvia Paneque, i el secretari d’estat de Transports del govern espanyol, José Antonio Santano, han escenificat la creació de la nova empresa mixta. Aquesta, però, encara ha de superar diversos passos burocràtics, ja que la creació formal de l’empresa està pendent que la setmana vinent es reuneixi el consell d’administració de Renfe per iniciar el procediment. Després, caldrà l’autorització del Consell de Ministres i el Consell Executiu de la Generalitat per a la participació. Ambdós governs calculen que això serà a “finals” de juliol.

El diputat de Junts Salvador Vergés durant el ple monogràfic sobre Rodalies / David Zorrakino (Europa Press)

Els Comuns demanen solucions per les incidències

Per la seva banda, més enllà de les discrepàncies entre l’independentisme, han assegurat que venen amb bons ulls la nova empresa presentada aquest dijous, però han avisat que el traspàs ha de ser compatible amb pal·liar les incidències constants que pateix el servei de Rodalies: “Menys cofoisme i celebracions i més arremangar-se per solucionar les incidències”, ha exigit David Cid, portaveu del partit al Parlament. El portaveu ha assegurat que l’acord és un pas que “va en la bona direcció”, però ha insistit que “no pot ser una excusa” per a no afrontar els problemes que pateix el servei. “Rodalies no funciona bé i anem de caos en caos. El traspàs no pot suposar una dilatació de les millores que necessita la xarxa, els ciutadans no ho entendrien“, ha reiterat el portaveu. Amb aquestes paraules, el portaveu dels comuns ha esquivat respondre sobre els canvis de governança acordats pels seus socis d’investidura i ha volgut posar el focus en la millora urgent de la xarxa.

Comparteix

Icona de pantalla completa