“Ha sigut el culebró de l’estiu”. Així descriu el desgavell que s’ha viscut aquest estiu a l’alta velocitat el vicepresident de la plataforma de Promoció del Transport Públic (PTP), Carles Garcia. I el serial ha culminat amb l’eliminació dels Avlo entre Barcelona i Madrid, cosa que deixa a l’estacada molts usuaris de les comarques de Ponent i del Camp de Tarragona que els feien servir com a tres regionals ràpids i que ara els perden. Si volen fer servir l’AVE com a alternativa, els costarà el doble.

A finals del mes de juliol, Renfe es va veure obligada a retirar de la circulació cinc trens de la sèrie Avlo S106, de l’empresa Talgo, en detectar “fissures” i anomalies tècniques en aquest model durant una revisió rutinària. El problema, però, és que l’S106 era el primer tren d’alta velocitat que s’estrenava des de fa més de quinze anys i ha resultat defectuós: “Recentment, hem tingut una incidència molt seriosa en aquests trens en detectar en un una revisió rutinària algunes fissures en les bugies dels trens de la línia Madrid-Barcelona, la qual cosa ens ha obligat a retirar-los de la circulació, amb les afectacions lògiques que això suposa”, detallava el ministre de Transports, Óscar Puente, durant la compareixença d’aquesta setmana al Congrés dels Diputats.

Aquestes fissures en alguns trens d’alta velocitat, però, no han estat fets aïllats. Durant el mes d’agost, alguns usuaris dels trens Avant -és a dir, els de mitjana distància d’alta velocitat de Renfe- van denunciar a través de les xarxes socials que els trens que fan aquest recorregut tenen vibracions constants “molt fortes” que provoquen malestar als passatgers i dificulten el viatge, especialment en el tram entre Tarragona i Lleida. Aquests combois, però, no es retiren.

Al reguitzell d’incidències, que ha anat indignant cada vegada més els usuaris, s’afegeix la decisió de Renfe d’eliminar la línia low-cost Avlo del corredor entre Barcelona i Madrid, que entrarà aquest dilluns que ve. L’operadora ferroviària justifica l’eliminació dels Avlo per concentrar-se en els AVE com una manera d'”uniformitzar” el servei, ja que consideren que “s’adapta més bé” a les “necessitats del perfil de viatger” del corredor: “Renfe també ha tingut en compte que el producte AVE s’adapta més bé a les característiques del trajecte i a les necessitats del perfil del viatger corporatiu, freqüent en aquest corredor”, esgrimien des de la companyia.

Un increment de preu que notaran especialment els usuaris de Lleida i Tarragona

Defensen que mantindran les mateixes freqüències perquè s’incorporaren més AVE al corredor, motiu pel qual no hi haurà un impacte directe en el nombre de trens que circulen. Ara bé, les diferències es notaran en la butxaca dels passatgers, especialment els veïns de les parades intermèdies del corredor, que no tenen “perfil corporatiu”. Això preocupa usuaris consultats per El Món, com ara Miquel Pons, veí de Lleida de tota la vida. Treballa a Barcelona tres dies a la setmana, ja que els altres dos té permès fer teletreball, i s’hi desplaça amb tren, perquè només tenen un cotxe familiar “i hi ha gent a casa que el necessita més”: “Treballo aquí perquè és on hi ha feina, però no volem marxar de Lleida. No ens ho hem ni plantejat”, explica. Fa servir l’alta velocitat des de fa quatre anys, moment en què es va posar en marxa el servei de baix cost de Renfe, i, segons explica, “gairebé mai” havia tingut problemes. Una efectivitat del servei que, sumada als preus “competitius”, el convertia en una gran opció. “Podia viatjar per deu euros si ho agafava amb antelació”, exclama Pons, que veu amb preocupació com l’afectarà econòmicament la supressió dels Avlo.

Passatgers de l'AVE esperen el tren a l'estació de Sants de Barcelona, afectats pels retards en el servei. / Marta Cardenal
Retards AVE. Passatgers de l’AVE esperen el tren a l’estació de Sants de Barcelona, afectats pels retards en el servei. / Marta Cardenal

L’impacte econòmic de suprimir el low cost de Renfe

Arran de la decisió de Renfe, el preu dels bitllets s’encarirà més d’un 50%, en alguns casos. Per exemple, tal com demostren les tarifes publicades al mateix web de Renfe, el cost de desplaçar-se de la capital catalana a Lleida a les dues del migdia aquest passat divendres amb Avlo era de 19 euros. Divendres de la setmana que ve, amb els Avlo ja fora de servei, el bitllet d’aquest mateix trajecte amb AVE costarà 55 euros. És a dir, més del doble del preu actual. El mateix passa amb el Camp de Tarragona. Segons les dades de Renfe, el bitllet per al trajecte de les dues del migdia d’aquest divendres passat era de 15 euros, però el preu del divendres de la setmana vinent de l’AVE és de 37,55 euros. És a dir, un cop més, més del doble del preu actual. A diferència del que els passarà als passatgers de Lleida i Tarragona, els usuaris de les comarques gironines continuaran amb el servei actual, perquè ja només circulava un Avlo entre Figueres i Barcelona, que ara serà un Avant.

Divisió d’opinions a l’estació de Sants

A la cua d’accés a l’alta velocitat de l’estació de Sants, les opinions sobre la supressió dels Avlo del corredor Barcelona – Madrid estan dividides: “A mi, personalment, em fan una putada molt gran, però què hi farem. He de venir a treballar igual”, expressa Pons, que detalla que ha arribat a un acord amb l’empresa on treballa per repartir el cost del desplaçament. Cristina Sánchez, que viu a Barcelona i que acostuma a agafar el tren “com a mínim” un cop cada dues setmanes per anar fins a Madrid, no ho veu del tot igual: “Tinc al meu fill a Madrid, que acaba de ser pare, i vaig sovint a veure’l, però per veure el meu net”, riu tímida. Segons explica, prefereix pagar “una mica més” per agafar un AVE “de tota la vida” perquè és “més còmode”: “A mi m’agrada poder fer servir el bar. Sí que agafava últimament els Avlo perquè és més barat, però si he de pagar una mica més, tampoc em sembla tan malament”, detalla Martínez.

Entre els passatgers que esperen per creuar els torns de l’alta velocitat a Sants, no tots agafen els trens operats per Renfe: “Jo fa temps que m’he passat als Ouigo per anar a Madrid”, comenta un dels usuaris mentre ensenya el bitllet -a través del mòbil- al revisor per accedir al control de seguretat de l’estació. El problema, però, no és connectar Barcelona amb la capital espanyola, sinó amb les altres estacions catalanes: “Al Camp de Tarragona i Lleida molta gent feia servir els Avlo”, recorda Carles Garcia. Són aquestes poblacions les que notaran més l’impacte de la supressió del servei low cost, perquè molts dels seus veïns que fan servir l’alta velocitat ja optaven per fer servir els serveis de baix cost, sigui d’Avlo, Iryo o Ouigo. “No sempre els trens d’Avlo acabaven sent els més barats, perquè el preu del bitllet funciona en funció de la demanda”, recorda el vicepresident de la PTP, que apunta que Renfe ha suprimit el servei d’Avlo perquè “perdien diners”: “L’aposta per entrar al món del low cost ha estat un fracàs”, afegeix.

Passatgers de l'AVE esperen el tren a l'estació de Sants de Barcelona, afectats pels retards en el servei. / Marta Cardenal
Retards AVE. Passatgers de l’AVE esperen el tren a l’estació de Sants de Barcelona, afectats pels retards en el servei. / Marta Cardenal

Una xarxa pròpia catalana d’alta velocitat

En resposta a la decisió de Renfe de suprimir l’alta velocitat low cost del corredor entre Barcelona i Madrid, s’ha tornat a posar sobre la taula el debat d’articular una xarxa pròpia per a Catalunya. En aquests moments, els únics trens purament catalans que circulen a alta velocitat són els Avant, que són regionals, però són “clarament insuficients”. De fet, així mateix ho constata l’informe Xarxa Catalana d’alta velocitat, obligació de servei públic elaborat per Comissions Obreres i publicat aquesta mateixa setmana. Actualment, el servei Avant es presta en tres línies d’alta velocitat: Figueres Vilafant-Girona-Barcelona Sants, amb 15 serveis diaris per sentit; Lleida Pirineus-Barcelona Sants, amb vuit serveis per sentit al dia; i Tortosa-Barcelona Sants, amb 1 servei per sentit al dia, segons consta en l’informe.

Tenint en compte aquesta situació, molts usuaris optaven per agafar els Avlo. Ara que deixen de circular, doncs, el sindicat torna a posar sobre la taula la possibilitat de crear un corredor propi per a l’alta velocitat. Sigui com sigui, la supressió del servei de baix cost de Renfe entre Barcelona i Madrid per a l’alta velocitat deixa entreveure les costures de la xarxa de trens ràpids que opera a Catalunya, ja que la decisió d’unificar el servei amb els AVE encareix molt el preu del bitllet dels trajectes, cosa que repercuteix directament sobre els veïns del Camp de Tarragona i Lleida, dues zones sovint oblidades per Renfe.

Comparteix

Icona de pantalla completa