Fa setmanes que les incidències són una constant a Rodalies. Amb jornada de vaga convocada o sense, les afectacions en el servei s’han repetit una vegada i una altra davant la incredulitat i indignació dels usuaris. Farts d’una situació que ja fa temps que s’arrossega i que sembla per ara no tenir solució, milers de passatgers s’han manifestat aquest diumenge en nou punts diferents de la xarxa per denunciar aquests problemes sistemàtics que pateix el transport.
Els problemes tècnics tampoc han volgut faltar a la cita. Seguint la tendència diària, les mobilitzacions han estat acompanyades aquest dissabte de l’enèsima incidència en el servei. Un problema amb un desviament ha obligat a suspendre la circulació de trens entre Torredembarra i Sant Vicenç de Calders, provocant afectacions en les línies R14, R15, R16 i R17. Un colofó perfecte per a una jornada de protesta amb protagonisme ciutadà, però que també té la seva rèplica en l’àmbit polític, amb pronunciaments i acusacions creuades dels diferents partits catalans.
Una de les mobilitzacions més multitudinàries ha estat la que ha tingut lloc a Tarragona, on més de 500 persones han recorregut a peu el trajecte entre l’estació i la Subdelegació del govern espanyol per denunciar l’acumulació d’incidències al servei. “Hem arribat al límit de la nostra paciència […] La nostra vida depèn d’un mitjà que hauria de ser el futur i s’ha convertit en una condemna”, han assegurat portaveus de la Plataforma per un Servei Digne en un manifest recollit per l’ACN. A Molins de Rei, un centenar de persones han desafiat la pluja i s’ha acostat a la parada de Rodalies del municipi per reclamar un “servei ferroviari digne per a tothom”. “Trens dignes per a tothom vol dir que volem trens puntuals i una estació accessible”, ha assenyalat en declaracions als mitjans Lluís Carrasco, membre de la plataforma de Promoció del Transport Públic (PTP).

També a Tortosa s’han concentrat prop de 150 persones per denunciar que la desinversió històrica que pateix el servei trigarà “molts anys” a revertir-se i que és especialment greu a les línies que enllacen l’Ebre amb Tarragona i Barcelona. A l’estació de Figueres, una setantena d’usuaris han alçat la veu en pro d’un servei “digne”, posant èmfasi en els constants retards i la manca d’inversions en la xarxa, però també en la “mala comunicació” de les incidències entre el gestor d’infraestructures, Adif, i l’empresa que ofereix el servei, Renfe. Per la seva banda, una cinquantena de persones s’han manifestat davant l’estació de tren de Lleida, principalment usuaris dels trens Avant que enllacen la capital del Segrià amb Barcelona. Els afectats exigeixen una nova freqüència a primera hora, poder viatjar amb l’abonament en més trens AVE, abaratir els preus i acabar amb “els retards i la manca d’informació”, tal com recull la mateixa agència de notícies.

Paneque: “No serà un camí fàcil”
En una atenció als mitjans de comunicació des de Manlleu, la consellera de Territori i Habitatge, Sílvia Paneque, ha assegurat que “entén l’afartament” dels usuaris de Rodalies, que és fruit d’anys de “desinversió”, i ha anunciat que el Govern treballarà per “millorar la informació” als viatgers durant l’any 2025. Paneque ha remarcat el compromís de l’executiu per afrontar el repte, però ha admès que “no serà un camí fàcil” i que encara hi haurà “incidències” mentre no s’executin totes les inversions previstes a la xarxa ferroviària.