Aprofitar l’avinentesa per carregar contra la competència, això sí, amb certa diplomàcia. Així ho devia creure la consellera de Territori, Ester Capella, en una resposta parlamentària al diputat d’infraestructures del PSC, Jordi Terrades, sobre les incidències de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya. La consellera aporta una estadística de les incidències de la línia de tren que gestiona, aquesta sí de manera integral, el Govern a través d’una empresa pública des de l’1 de gener del 2023 fins al mes d’agost, quan tanquen la primera estadística de l’any. Però ja que s’hi és, aprofita per retreure a Renfe la seva particular manera de comptabilitzar les incidències del seu servei.
En concret, la consellera, en la seva resposta del passat 15 de novembre, a la qual ha tingut accés El Món, constata que han registrat 17 incidències en vuit mesos, de les quals cinc, aclareix, són per motius “aliens”. Ara bé, Capella escriu que és “rellevant assenyalar que d’acord amb els objectius de qualitat objectiva establerts per Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya es consideren com a incidències aquelles que es produeixen a partir de tres minuts de retard”. “En contrast”, afegeix, “altres operadors que presten servei ferroviari, com és el cas de Renfe amb Rodalies, que categoritzen com a incidències aquelles que superen els 15 minuts de retard”.
Amb aquesta reflexió de fons, Capella continua furgant en la diferència de tracte de les incidències entre l’operadora catalana i l’espanyola. D’aquesta manera, incideix que des de l’1 de gener de 2023 fins a final d’agost, Renfe, que computa només les incidències que superen el quart d’hora, ha reconegut haver-ne patit 199.

La línia Llobregat-Anoia s’emporta la palma
Al podi d’incidències de les tres línies que gestiona Ferrocarrils se l’emporta la línia Llobregat-Anoia, que connecta Manresa amb Igualada per arribar a Barcelona via Martorell. En set mesos, va acumular 12 incidències, (4 al mes de gener i 3 el mes de juny, la resta al febrer, abril i juliol). És la línia més polèmica, i una de les més criticades pels usuaris per la seva lentitud. De fet, el departament ja ha començat l’estudi de la millora de la línia. La línia del Vallès va registrar 3 incidències i la línia de Lleida a la Pobla de Segur (Pallars Jussà) dues.