El Món - Notícies i actualitat d'última hora en Català
Els professors de secundària es rebel·len contra el decret d’Educació
  • CA

Els professors de secundària s’han rebel·lat contra l’esborrany del nou currículum que prepara el departament d’Educació i que, entre altres coses, preveu eliminar l’assignatura optativa de Filosofia a 4t d’ESO. El portaveu del sindicat ASPEC-SPS, Xavier Massó, ha assegurat a l’ACN que es tracta d’un canvi “emblemàtic” i que malauradament és una “tradició” de la conselleria anar “contra” la filosofia.

Àlex Agustí, professor de Filosofia de secundària, creu que es tracta d’un “atac” contra el pensament crític. Per intentar revertir els plans d’Educació, ha iniciat una recollida de signatures contra la proposta i ja n’acumulen més de 2.500. Massó creu que l’eliminació de l’assignatura de Filosofia a 4t d’ESO és la “senyera” del nou currículum que prepara Educació i lamenta que es perdin hores d’educació en valors ètics i cívics perquè suposa una “trivialització absoluta” de l’ensenyament.

El sindicat ASPEC-SPS acusa la conselleria de voler funcionar amb “lemes” i marginar l’adquisició de coneixements, que és el que possibilita tenir un esperit crític. Iolanda Segura, del sindicat USTEC, defensa que deixar sense Filosofia els alumnes de 4t d’ESO és un error perquè “no es posa a l’abast de tothom” i es limita l’accés a qui la triï al batxillerat.

Contradiccions

Agustí creu que és una contradicció apostar per valors com la llibertat o el respecte a la diversitat i després eliminar del currículum una assignatura que ajuda a reflexionar-hi i contribueix a formar ciutadans. El professor de Filosofia recorda que a la seva assignatura es tracten temes diversos com la identitat, l’ètica o la política i anima els alumnes a reflexionar sobre la justícia, la moral o la metafísica.

El sindicat ASPEC-SPS és molt crític amb l’esperit general del nou decret de currículums. Xavier Massó denuncia que no hi ha estudis que demostrin “ni el més mínim avantatge” de l’aplicació de l’ensenyament per àmbits o competències i assegura que és una “generalització absoluta” que produeix persones funcionals sense esperit crític. També defensa la necessitat de tenir indicadors per avaluar els alumenes i els professors.

Malgrat totes les crítiques, Educació recorda que es tracta només d’un esborrany i que els centres i els professionals encara tenen temps per fer les seves aportacions al nou decret. 

Comentaris

  1. Icona del comentari de: ja n'hi ha prou a febrer 08, 2022 | 12:03
    ja n'hi ha prou febrer 08, 2022 | 12:03
    Quin servei fa la Filosofia si hem de fer robots que no pensin?! Com en saben el Cambray i l'Aragonés!
    • Icona del comentari de: Contingut a febrer 08, 2022 | 16:56
      Contingut febrer 08, 2022 | 16:56
      La història de la filosofia és una assignatura de Batxillerat. A ESO no té sentit fer una assignatura d'aquest tipus ja que els hi manca base, i es pot convertir en una pèrdua de temps. Més val que s'imparteixin coneixements de ciències i de tecnologia, que són necessaris, universals i més objectius.
  2. Icona del comentari de: Professor Liende a febrer 08, 2022 | 12:14
    Professor Liende febrer 08, 2022 | 12:14
    Quan menys treballin alumnes i sobre tot professors, millor. La Consellería i alguns pares també ja els deu anar bé.
  3. Icona del comentari de: Ara ja se'ls escau a ERC = EducaRuCs a febrer 08, 2022 | 13:04
    Ara ja se'ls escau a ERC = EducaRuCs febrer 08, 2022 | 13:04
    Hi ha gent que no els agrada que es pensi en català. Són la mateixa gent que no els agrada que es pensi.
  4. Icona del comentari de: Ricard a febrer 08, 2022 | 19:07
    Ricard febrer 08, 2022 | 19:07
    Sembla que es critica tot tret de la imposició del castellà. Sobretot si la imposició ve de Castella. Amb el que fem els catalans tothom s'hi atreveix. Jo d'això en dic covardia.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa