Els professors de secundària s’han rebel·lat contra l’esborrany del nou currículum que prepara el departament d’Educació i que, entre altres coses, preveu eliminar l’assignatura optativa de Filosofia a 4t d’ESO. El portaveu del sindicat ASPEC-SPS, Xavier Massó, ha assegurat a l’ACN que es tracta d’un canvi “emblemàtic” i que malauradament és una “tradició” de la conselleria anar “contra” la filosofia.
Àlex Agustí, professor de Filosofia de secundària, creu que es tracta d’un “atac” contra el pensament crític. Per intentar revertir els plans d’Educació, ha iniciat una recollida de signatures contra la proposta i ja n’acumulen més de 2.500. Massó creu que l’eliminació de l’assignatura de Filosofia a 4t d’ESO és la “senyera” del nou currículum que prepara Educació i lamenta que es perdin hores d’educació en valors ètics i cívics perquè suposa una “trivialització absoluta” de l’ensenyament.
El sindicat ASPEC-SPS acusa la conselleria de voler funcionar amb “lemes” i marginar l’adquisició de coneixements, que és el que possibilita tenir un esperit crític. Iolanda Segura, del sindicat USTEC, defensa que deixar sense Filosofia els alumnes de 4t d’ESO és un error perquè “no es posa a l’abast de tothom” i es limita l’accés a qui la triï al batxillerat.
Contradiccions
Agustí creu que és una contradicció apostar per valors com la llibertat o el respecte a la diversitat i després eliminar del currículum una assignatura que ajuda a reflexionar-hi i contribueix a formar ciutadans. El professor de Filosofia recorda que a la seva assignatura es tracten temes diversos com la identitat, l’ètica o la política i anima els alumnes a reflexionar sobre la justícia, la moral o la metafísica.
El sindicat ASPEC-SPS és molt crític amb l’esperit general del nou decret de currículums. Xavier Massó denuncia que no hi ha estudis que demostrin “ni el més mínim avantatge” de l’aplicació de l’ensenyament per àmbits o competències i assegura que és una “generalització absoluta” que produeix persones funcionals sense esperit crític. També defensa la necessitat de tenir indicadors per avaluar els alumenes i els professors.
Malgrat totes les crítiques, Educació recorda que es tracta només d’un esborrany i que els centres i els professionals encara tenen temps per fer les seves aportacions al nou decret.