Durant el mes de desembre, coincidint amb la campanya de Nadal, la gent intensifica les seves compres per fer regals o preparar els àpats de les festes. En aquest context, Plataforma per la Llengua farà arribar a tres àrees del país –Terrassa i diverses poblacions d’Osona i la Garrotxa– la campanya Digues bon dia!, amb l’objectiu de per promoure l’ús del català al comerç. En el marc d’aquesta campanya, que ja ha passat per una desena de municipis tant de Catalunya com del País Valencià, es repartiran bosses reutilitzables entre els clients dels eixos comercials amb els missatges “Al comerç, digues bon dia!” i “Comerç de proximitat, comerç lingüísticament responsable”.
Aquesta campanya que impulsa l’ONG del català, amb el suport de la Generalitat, combina l’objectiu fomentar l’ús del català als establiments comercials i en les seves relacions amb els clients, amb el de fer visibles els comerços responsables lingüísticament i eliminar el mal hàbit de molts catalanoparlants, que no fan servir el català com a llengua inicial de conversa. Així, i davant vulneracions dels drets lingüístics dels ciutadans, l’entitat en defensa de la llengua repartirà fulletons informatius per conscienciar a la ciutadania sobre els drets lingüístics que té en les seves relacions comercials i sobre els deures dels comerços a atendre en llengua catalana.
Tot el que has de saber sobre els drets dels consumidors
L’entitat que presideix Òscar Escuder recorda que la normativa vigent estableix que els consumidors tenen dret a ser ateses oralment i per escrit en la llengua oficial que escullin. Concretament, el consumidor té dret a rebre en català invitacions a comprar, informació de caràcter fix, pressupostos, factures i altres documents relacionats, la informació necessària per al consum, ús i maneig adequat de béns i serveis, independentment del mitjà o format així com qualsevol mena de contracte, i tota la documentació relacionada, que estipuli clàusules o les condicions generals de compra.

Plataforma per la Llengua, d’altra banda, recorda que el dret de ser atès oralment en català comporta una obligació individual per als treballadors que estan de cara al públic: “Han d’estar en condicions de poder atendre els consumidors quan s’expressin en qualsevol de les llengües oficials a Catalunya”. A més, les empreses i els comerços també tenen l’obligació d’assegurar que es respecti el dret a ser atès en català per part dels consumidors que el requereixin.
Les obligacions de les empreses, els comerços i els bars i restaurants
La normativa estableix unes obligacions destinades a totes les empreses en matèria de retolació, atenció als clients i usuaris, oferta de serveis i documentació, totes recollides en la llei 1/1998, de 7 de gener, de política lingüística. Així, Les empreses i els establiments dedicats a la venda de productes o a la prestació de serveis, tenen les següents obligacions: poder atendre els clients tant si parlen en català com en castellà, o en aranès a la Vall d’Aran, tenir els rètols fixos almenys en català, tenir els documents d’oferta de serveis almenys en català i tenir disponibles per separat, en català i en castellà, els contractes i les condicions generals, i altra documentació relacionada.
Pel que fa als restaurants, han de disposar, com a mínim en català, les cartes, les factures i els tiquets de caixa, com també qualsevol altre document comercial relacionat amb l’activitat de restauració prestada a l’establiment. També ha de constar en llengua catalana la informació de caràcter fix. És a dir, tota la retolació de dins i fora de l’establiment ha d’estar en català.

Terrassa, Osona i la Garrotxa: les parades d’aquest Nadal
La campanya de Plataforma per la Llengua es va presentar a Terrassa, on ja compta amb el suport de les regidories de Comerç i Llengua, i amb el de l’Associació Veïnal de Can Roca, que integra diversos comerços de la zona i té una secció pròpia per als establiments comercials. A més, pel que fa a Osona i a la Garrotxa, l’entitat durà la campanya a Vic i treballa per dur-la a Olot, Calldetenes i Torelló. Conscients del paper del comerç en la dinamització dels pobles i ciutats, Plataforma per la Llengua estableix relació amb les associacions que aglutinen els comerços de proximitat per fer que incorporin la defensa de la llengua com un dels eixos de treball.
En aquest sentit, l’entitat subratlla que l’atenció en català, “a més de ser una obligació legal, també és un senyal de respecte per a la població local i una eina de valor afegit per acostar-se a la ciutadania”. Durant els darrers anys, la campanya ha passat per municipis com València, Badalona, Igualada i Girona, entre altres localitats, i enguany ja s’ha portat tant a Sabadell com a Manresa, on es va comptar amb la col·laboració de la Unió de Botiguers i Comerciants de Manresa i la Cambra de Comerç, i es va presentar en el marc de Firastiu.