El Servei Català de la Salut ha reconegut recentment que les queixes per vulneració dels drets lingüístiques no paren de créixer. Entre l’1 de setembre de 2024 i el 30 de març d’enguany, l’Oficina d’Atenció Ciutadana del Servei Català de la Salut ha registrat un total de 218 reclamacions per queixes lingüístiques. Ara, el Síndic de Greuges de Catalunya ha picat el crostó a l’Hospital Dos de Maig de Barcelona perquè un metge d’aquest centre sanitari va vulnerar el dret d’un pacient a ser atès en català. Ho ha fet després que l’organisme va rebre una queixa d’una persona que no es va poder expressar en català perquè el facultatiu no l’entenia i va haver d’expressar-se en català. A més, demana al centre sanitari que enviï una carta de disculpa a la persona que va interposar la queixa per vulneració dels seus drets lingüístics.
L’organisme ha detallat en un comunicat que una persona va traslladar al Síndic que “un metge especialista que la va atendre a l’Hospital Dos de Maig no entenia el català i va haver de parlar en castellà per poder-s’hi comunicar”. “Com en casos anteriors en què ha passat el mateix, la síndica ha recordat a l’hospital el dret dels pacients a ser atesos en català i l’especial importància que aquest dret no es vulneri en un àmbit tan sensible com la salut”, subratlla. Per garantir el dret del pacient, la síndica Esther Giménez-Salinas remarca que l’administració ha d’oferir “els mitjans” perquè tots els professionals de la salut estiguin capacitats per atendre a pacients catalanoparlants.
En aquest sentit, la institució deixa clar que l’administració, a més, ha de vetllar perquè els professionals que han utilitzat aquests mitjans “acaben adquirint realment la capacitat per entendre la llengua catalana”. D’altra banda, el Síndic de Greuges recomana que es tingui en compte que s’han de garantir els drets lingüístics a l’hora de planificar “la cobertura dels serveis”. Així, aconsella, per exemple, que “algun membre catalanoparlant del personal de suport acompanyés els facultatius que encara no entenen el català”.

Salut es compromet a vetllar perquè l’especialista adquireixi “els coneixements necessaris” de català
D’altra banda, la síndica Esther Giménez-Salinas destaca que el Departament de Salut ha manifestat la voluntat d’aconseguir que el professional que va vulnerar els drets lingüístics de la pacient “adquireixi els coneixements necessaris de llengua catalana”. En aquest sentit, es compromet a fer “un seguiment exhaustiu” per assegurar que fa el curs pertinent i que es presenta a la prova de nivell”.
A més, Salut ha traslladat al Síndic que han proposat al metge especialista fer el curs presencial “Millorant l’experiència del pacient” en aquest segon trimestre de 2025, i que se li ha tramès tota la normativa sobre els drets d’usos lingüístics a Catalunya. De fet, la llei estableix que els metges que tenen plaça fixa han de tenir acreditat el C1 de català. Finalment, la síndica es mostra satisfeta davant les informacions rebudes, però demana a l’Hospital Dos de Maig que, a més, enviï una carta de disculpa a la persona que es va adreçar a la institució.