Missing 'path' query parameter

La coneguda marca de roba Bimba y Lola ha començat aquest 2024 a etiquetar en català tots els seus productes després de demandes efectuades per Plataforma per la Llengua, que fa dos anys ja va aconseguir que l’empresa de roba i complements per a dona inclogués la llengua catalana a la seva pàgina web. Aquesta important marca, però, no ha estat l’única que ha començat a etiquetar els seus productes en català. El programa ‘Emmarca’t’, pilotat pel Departament de Política Lingüística de la Generalitat per fomentar el català, ha aconseguit que set marques més comencin a etiquetar en llengua catalana, i també ha assolit avenços en altres sectors com cadenes de restaurants, automòbils, electrodomèstics i electrònica i informàtica.

El 2024 ha vist la llum la incorporació de la llengua catalana en les etiquetes d’Adolfo Domínguez, Boston, Brighty&Co, C&A, Hug&Clau, Mayoral i Zeeman. “Com en anys anteriors, el català ha augmentat en l’etiquetatge de marques notòries de roba –les més ben valorades pels consumidors– i en les que tenen més de cinc establiments en territori català”, detalla el Departament de Política Lingüística en un comunicat. El Departament del conseller Francesc Xavier Vila Política Lingüística, a més, ha detallat que el 2025 també es produiran amb l’etiquetatge tèxtil en català les peces de roba d’Abercrombie&Fitch, Gilly Hicks, Hollister, Salsa Jeans i Scalpers, entre d’altres.

Així, de 77 grans marques que s’havien tornat a analitzar el 2020, 12 tenien havien incorporat el català a l’etiquetatge gràcies a l’acció de foment de Política Lingüística, que representa el 15,6 % del total; i han continuat sumant-s’hi fins ara 29 grans marques, com l’abans esmentada Bimba y Lola o altres com Cortefiel, Guess, H&M, Primark o Uniqlo. Amb totes aquestes incorporacions, el Departament remarca que “se supera la barrera del 50%”.

Vehicles de la marca Toyota / Europa Press

El català també incrementa la presència als serveis digitals de restauració i en l’automoció

No totes les cadenes de menjar ràpid tenen en compte el català, però les cadenes Burger King, que ho ha fet recentment, McDonald’s, Ribs i Secrets City Food han incorporat aquest any el català a la seva web i a la seva aplicació mòbil, en cas de tenir-la, i també han millorat el servei les empreses de repartiment a domicili Glovo, Uber Eats i Just Eat. La primera d’aquestes ja oferia l’opció en català al web i a l’aplicació, la segona ha llançat la versió en català de l’aplicació mòbil el primer trimestre de l’any, i la companyia Just Eat ofereix web i app en català des d’aquesta tardor. Això, segons dades del Departament, suposa que la presència del català als serveis digitals de cadenes de restaurants a Catalunya ha passat del 40% al 65% en dos anys.

D’altra banda, també s’han produït canvis substancials en el sector de l’automoció, on s’ha incrementat fins al 36% la disponibilitat de manuals d’ús en línia amb les publicacions digitals de Land Rover, Skoda i Volkswagen. Aquestes tres marques se sumen a les que ja l’havien incorporat: Cupra, Ford, Hyundai, Kia, Lexus, Mazda, Seat, Silence, Tesla i Toyota. A més, també s’han produït novetats en el sector de les dues rodes, ja que Harley-Davidson ha esdevingut aquest 2024 la primera marca notòria a introduir el català en els sistemes multimèdia i de síntesi de veu, tal com es reflecteix en les especificacions tècniques dels seus últims models.

Els avenços del català en els electrodomèstics, l’electrònica i altres serveis

Un altre camp on també hi ha novetats sobre la presència del català és el dels electrodomèstics. Enguany, Electrolux, AEG i Zanussi han continuat ampliant el seu catàleg en línia amb més manuals d’ús dels seus productes i, d’altra banda, marques com LG, De’Longhi i Kenwood s’hi han afegit. En el sector de la informàtica i l’electrònica, ASUS ha publicat dotze manuals d’ús dels rúters o encaminadors, que, segons destaca el Departament, “representen més de mil pàgines de contingut nou en llengua catalana”. En aquesta línia, després dels manuals digitals del Mac, l’iPhone, l’iPad i l’Apple Watch, Apple ha continuat ampliant-ne l’oferta amb els dels AirPods.

Imatge d’arxiu d’una dona utilitzant un iPhone | Europa Press
Imatge d’arxiu d’una dona utilitzant un iPhone | Europa Press

Amb relació al sector de logística i paqueteria, l’empresa GLS, on un repartidor va protagonitzar enguany un incident lamentable amb un client per l’ús del català, ja disposa del servei web per a clients en català. Decathlon l’ha introduït al web de lloguer d’articles esportius i també han fet el mateix en els respectius webs l’empresa de cotreball Aticco i l’alimentària La Menorquina.

Comparteix

Icona de pantalla completa
Missing 'path' query parameter