L’Enquesta d’usos lingüístics de la població de Catalunya (EULP) de l’any 2023 va determinar que el 67,1% dels usuaris fan servir el català sempre o amb certa regularitat a les xarxes socials. De totes les eines disponibles, Instagram, segons el darrer Baròmetre del Centre d’Estudis d’Opinió, és l’única xarxa social que consumeixen més catalanoparlants que castellanoparlants per un marge de dos punts –63% contra el 61%–. Tot i això, els ciutadans que tenen el català com a llengua primera tenen el YouTube (64%) com a xarxa social preferida i el Facebook (36%) com a tercera. Aquesta és la mateixa preferència que mostren les persones que tenen el castellà com a primera llengua –YouTube (66%) i Facebook (47%), però entre uns i altres hi ha algunes diferències.

Els catalanoparlants tenen X com la quarta xarxa social preferida de consum, amb un 26%, mentre que els castellanoparlants la releguen al cinquè lloc amb només el 19% d’ús. El 33% dels que tenen el castellà com a primera llengua situen TikTok en la quarta posició de xarxes socials més consumides, una eina que ocupa el cinquè lloc pels que s’expressen habitualment en llengua catalana i que només està per sobre de Twitch en el rànquing. Pel que fa a Telegram, s’observa un consum molt similar entre els dos grups, però amb un consum lleugerament superior entre els que prioritzen el català (25%) que el castellà (23%).

La preferència pel YouTube que es percep entre els dos grups també s’imposa entre els diferents simpatitzants dels partits que conformen l’arc parlamentari a excepció de Junts per Catalunya i Aliança Catalana, que prioritzen el consum d’Instagram. Tot i això, aquestes dues xarxes socials s’imposen a la resta i Facebook és la tercera més consumida per la majoria de simpatitzants exceptuant els de Vox, que es decanten per TikTok, i la CUP, que prefereix Telegram. D’altra banda, YouTube i Instagram són les xarxes més consumides per totes les franges d’edat exceptuant els majors de 64 anys, que situen el Facebook com l’eina més consultada.

Un mòbil amb diferents aplicacions | Eli Don / ACN

El consum de continguts en castellà s’imposa als fets en català

Amb tot, i segons altres dades recollides en estudis del CEO, el castellà guanya la partida al català amb molt marge com a la llengua preferida a l’hora de consumir vídeos virals, mems i contingut produït per influenciadors. Així, només un 2% dels catalans només consumeix aquest contingut en català i un 7% afirma que ho fa més en català que en castellà. És a dir, només el 9% prioritza la llengua catalana, mentre que un 43% respon que les consumeixen més aviat en castellà i un 29% respon que ho fa tant en un idioma com en l’altre.

Aquesta percepció també s’imposa entre els diferents simpatitzants dels partits que conformen l’arc parlamentari. Així, la llengua catalana és minoritària com a llengua habitual de consum, exceptuant els simpatitzants de Junts per Catalunya i de la CUP, on tampoc no és majoritari si s’exclou aquell que consumeixen contingut “tant en català com en castellà”. En aquests dos partits 3 de cada 10 simpatitzants afirma consumir continguts en català a les xarxes.

Comparteix

Icona de pantalla completa