Faltes d’ortografia i de picatge al val escolar que ha enviat el Govern a les famílies per al curs 2025-26. En concret, hi ha quatre errades gruixudes: la paraula ‘bescanvia’ls’ sense apòstrof, ‘trobaràs’ apareix sense accent, i, a més, posa ‘comergos’ en comptes de ‘comerços’, i ‘acherits’ en comptes d”adherits’. Fonts de l’executiu, en declaracions a l’ACN, atribueixen els errors a l’empresa, i han remarcat que el Departament d’Economia i Finances, d’Alícia Romero, “prendrà les accions que consideri oportunes”, d’acord amb el que estableix la llei de contractes del sector públic.
Les mateixes fonts, a més, detallen que la versió del val que el Govern va fer arribar a la impremta el 26 de maig “havia passat totes les revisions ortogràfiques i d’estil pertinents”, així com les mostres d’impressió posteriors. De fet, membres d’Economia es van reunir aquest dijous amb representants de l’empresa i els van sol·licitar un informe. Durant la trobada, els responsables de l’empresa que ha imprès i ensobrat el val van atribuir les faltes d’ortografia a una “errada tècnica”. El contracte es va adjudicar a l’empresa per 51.118,50 euros, i s’han editat 1.517.214 vals escolars que s’han repartit per 661.903 llars.
Malgrat els errors ortogràfics, des del Govern remarquen que això no afecta el funcionament del val escolar, que és “plenament operatiu”. En aquest sentit, detallen que en les 72 hores posteriors al tret de sortida de la campanya, prop de 14.000 alumnes ja havien activat els seus vals i se n’havien utilitzat més de 10.500, ja sigui en bescanvis en comerços com en cessions als centres educatius. Aquest val de 60 euros s’envia a tots els alumnes de primària i secundària dels centres públics i concertats, i es poden bescanviar per material escolar als centres adherits a la campanya abans del 30 de novembre o bé cedir-los als centres educatius.

L’empresa es disculpa per l'”errada”
Per la seva banda, l’empresa ha enviat una carta a la Generalitat disculpant-se per l'”errada” ortogràfica. La companyia explica que està prenent mesures per identificar i analitzar l’abast de l’error, i també està revisant els seus protocols de qualitat per evitar que es repeteixin situacions similars en el futur i l’acord entre ambdues parts de les possibles accions de contenció. “Lamentem profundament el que ha passat, agraïm la seva comprensió i restem a la seva disposició per col·laborar en les diferents accions que es puguin acordar per tal de minimitzar l’impacte d’aquesta incidència”, exposa l’empresa.
Queixes a les xarxes socials
Aquestes errades ortogràfiques i de picatge han creat rebombori i indignació a les xarxes socials. “Pots firmar els pactes per la llengua que vulguis que si no te la creus, passa el que passa… Heu enviat el val escolar amb més faltes que paraules escrites”, “l’ha redactat un alumne de 4t d’ESO”, “ni s’escriu bé ni es revisa” i “potser l’impuls escolar el necessita qui ha redactat el val” són alguns dels comentaris que es poden llegir a les xarxes.