L’Escola de Formació Guillem Agulló d’Òmnium Cultural ha presentat l’informe Cultura en disputa: Enquesta sobre els usos culturals de la joventut dels Països Catalans que, entre d’altres, assenyala que el 75% dels joves dels Països Catalans més d’un cop a la setmana, una dada que se situa per sobre del consum de pòdcasts i videojocs. A més, l’informe també conclou els joves reclamen més cultura en català, sobretot en dos àmbits: els videojocs i el cinema. “És urgent tornar a emplaçar el sector cultural, públic i privat, i totes les institucions per donar resposta a un clam que és nítid i clar: els joves volen més cultura, la volen en català la volen arreu del territori i necessiten poder-hi accedir sense barreres econòmiques”, ha reclamat el president d’Òmnium, Xavier Antich, en la presentació de l’estudi.
L’informe, realitzat a partir d’entrevistes a 1.500 persones entre 18 i 34 anys, constata que hi ha una percepció generalitzada entre els joves de manca de presència de cultura en català, especialment en els videojocs (56,2%) i el cinema (52,13%). Però també pel que fa a referents a les xarxes socials, on el 48,2% considera que n’hi ha massa pocs. En aquest darrer àmbit, tot i que destaquen figures com Juliana Canet o Jan Raich, el panorama segueix força masculinitzat i l’estudi remarca que primen “els creadors de contingut que s’expressen en llengua espanyola”. Entre els consumidors, destaquen figures destaca Ibai Llanos, Auronplay i Plex, o, en grau més baix, Illojuan, TheGrefg i Rubius, tots ells vinculats al món dels videojocs i l’streaming.
Pel que fa als espais on la presència del català es considera adequada, destaquen la ràdio (54,73%), els llibres (54,33%) i el teatre (50,47%). És a dir, una mica més la meitat dels joves consideren que “hi ha l’oferta que cal”. Amb tot, la percepció que hi ha massa cultura en català és, en tots els àmbits, molt minoritària, i se situa al voltant del 10-15% dependent de cada àmbit cultural. En aquest sentit, l’àmbit amb més respostes en aquest sentit són els referents a xarxes socials (15,47%) i la televisió (14,93%). En conjunt, les dades evidencien que, “tot i que en alguns àmbits la situació es percep com a equilibrada, hi ha una demanda clara per incrementar la presència del català”. Així mateix, destaquen que els joves que s’identifiquen amb la llengua catalana tenen tres vegades més possibilitats de consumir 3cat, À Punt o IB3.

La cultura: “peça clau” en el procés de constricció nacional
Una altra de les conclusions de l’estudi és que la cultura és “una peça clau en el procés de construcció nacional, arrelament de la ciutadania i cohesió social al país”, especialment en situacions de desafecció política i d’auge dels discursos reaccionaris. La membre de la comissió de Recerca de l’Escola i de la Junta d’Òmnium Cultural, Mariona Lladonosa, que ha afirmat que “la cultura enforteix el sentiment de pertinença i, tant l’oci com el gaudi en la cultura són grans portes per incorporar-se a la vida comuna en català”.
L’informe, a més, evidencia l’interès dels joves per la cultura com a espai d’entreteniment (un 89% dels enquestats); d’informació (81,9%); i d’educació (un 74%). Una de les conclusions de l’informe és la desestigmatització de “certa visió que els joves d’ara són una generació desconnectada i alineada al món digital”. Les xarxes socials són un dels principals espais de consum de cultura per part dels joves, i l’estudi destaca que les que tenen “una presència més marcada per nois o on l’extrema dreta té més força –X i Telegram–” són residuals, ja que només un 25% de joves enquestats les consumeixen; en canvi, la plataforma preferida és YouTube.
Finalment, l’estudi posa de manifest la necessitat de descentralitzar la cultura per la insatisfacció de gairebé la meitat dels enquestats que viuen en zones rurals. Només el 53% de joves d’aquestes zones es declaren satisfets amb la seva vida cultural davant del 62,6% dels joves de zones urbanes. També reclamen l’eliminació de barreres econòmiques, ja que un 64% diu que no consumeix o participa en cultura perquè és “massa car”.