L’hospital de Can Ruti (Badalona) investiga la queixa d’una usuària que assegura que una metgessa d’urgències la va “expulsar” de la consulta per parlar-li en català després d’esperar tres hores a ser atesos. Segons indica, en començar a explicar el problema de salut a la metgessa en català la professional els va “ordenar” que es passessin al castellà.
La doctora d’urgències, segons la versió dels denunciants, hauria dit: “No podéis hablar en catalán porque no puedo garantizar la seguridad de…”, “¿Qué no sabéis hablar castellano?”, etcètera”. Ells s’hi van negar “en rodó” i com a reacció la doctora els va “expulsar” de la consulta. La usuària va presentar una reclamació. La direcció de Can Ruti ha indicat que la situació que s’explica en la queixa rebuda “no és tolerable” i que des de l’hospital s’ha contactat amb la usuària i la professional per “esclarir els fets i, si s’escau, emprendre les accions que siguin necessàries”.
Els fets han tingut lloc aquesta setmana i el marit de la usuària afectada els ha explicat als fòrums del web racocatala.cat aquest divendres de matinada. Hores més tard, el mateix afectat ha escrit nous missatges on indica que Atenció a l’Usuari de Can Ruti els ha trucat per parlar amb la seva dona. Indica que ella els ha explicat “la versió dels fets” i que l’hospital els dona la raó, però els ha explicat que abans de donar una conclusió formal ha de recollir la versió de la metgessa.

Rècord de queixes lingüístiques
L’any 2022, Plataforma per la Llengua va rebre 2.145 queixes sobre discriminacions lingüístiques, la xifra més alta mai registrada. El 38,8% eren queixes sobre el sector públic, i el 61,2%, referents al sector privat. Tanmateix, aquestes proporcions varien substancialment si es tracta d’un territori o un altre. Pel que fa a Catalunya, predominen les queixes del sector privat, però, en canvi, al País Valencià es van rebre més queixes referents al sector públic, el 67,6% del total. El fet que les dades globals tendeixin clarament al sector privat és perquè Catalunya està molt sobrepresentada en la generació de queixes any rere any. El 2022, el 90,2% eren provinents del territori català.