“Háblame en español porque no le atenderé“. És el que li hauria dit una doctora de l’Hospital de Granollers a un pacient, segons ha expressat ell mateix a les xarxes socials. L’usuari de l’hospital qualifica de “vergonyosa” aquest tipus d’actituds i ha fet una crida a la resta de pacients que se sentin discriminats a fer el pas de denunciar-ho públicament. El seu cas ha desencadenat altres queixes similars contra el mateix centre mèdic i la plataforma d’advocats Acció Cassandra li ha ofert assessorament legal.
Avui visita a urgències hospital Granollers @salutcat amb Dra peruana “hableme en español porque no le atenderé “.
— ƖƖυίѕ я💪🏻 (@lluisrossell) August 18, 2025
Es una vergonya i cal denunciar-ho @Pro_Cassandra @omnium @sindicdegreuges @NacioGranollers @el9nou_vor
I mentrestant universitat de medicina sense alumnes cat.
Seguint la conversa del tuit, una altra usuària també ha lamentat que l’hospital encara no ha respost a una queixa formal que va enregistrar el febrer passat per una situació similar. En el seu cas, no es tractaria d’un cas paradigmàtic de catalanofòbia, sinó de problemes en la interlocució amb la doctora. Aquesta segona pacient va sentir els seus drets vulnerats després que la professional que l’atenia “va ser incapaç d’entendre les dates de què parlava”.
Aquestes dues denuncien s’uneixen a un tercer perfil, Salvador Aixalà, que hi havia treballat durant 33 anys i qüestiona “la deriva espantosa” del servei sanitari respecte a l’ús de la llengua catalana. “Els professionals ben formats aquí emigren, i n’importen amb zero predisposició a la nostra llengua”, etziba el professional.
He estat metge en aquest hospital durant 33 anys i la deriva em sembla espantosa. Denuncía a tots els àmbits possibles. Els professionals ben formats aquí, emigren i n’importen de dubtosa qualificació i zero predisposició a la nostra llengua. PROU!!!
— Salvador Aixalà i Abelló (@Vadortris) August 19, 2025
La sanitat concentra el 90% de les denúncies per discriminació lingüística
Casos com aquests no són exclusius del centre de Granollers. El Món ha anat explicat altres situacions que s’han trobat pacients de l’Hospital Universitari Dexeus, l’Hospital Universitari Sagrat Cor i la Clínica Diagonal, entre altres. De fet, segons els registres de Plataforma per la Llengua, el 90% dels casos de discriminació lingüística que han arribat a l’entitat els últims quatre anys s’han produït en l’àmbit sanitari. En aquest període, l’entitat ha passat de tenir coneixement de 32 casos de discriminació lingüística l’any 2019 a 113 l’any 2023. L’informe publicat el juliol de 2025 assenyala que els casos que més han augmentat són els protagonitzats per treballadors autonòmics.
Aquest mateix informe remarca que, en l’àmbit de la salut, l’ús exclusiu del castellà (34%) predomina per sobre del català (23,9%). Xifres força llunyanes, en tot cas, a les que aconsegueix el bilingüisme, que domina la realitat als hospitals. La combinació de les dues llengües arriba al 40,2%. Des de Plataforma per la Llengua alerten igualment del problema que suposa arraconar el català dels serveis públics i avisen que la meitat dels catalanoparlants de Catalunya han renunciat en alguna ocasió a utilitzar la seva llengua per “evitar problemes”.