La Plataforma per la Llengua ha denunciat aquest dijous el cas d’una teleoperadora que es nega a atendre una clienta si no li parla en castellà. Aquesta és una de les 200 queixes per discriminacions lingüístiques en l’atenció oral dels establiments comercials que ha rebut enguany l’ONG del català. En aquest cas, es tracta d’una operadora de l’empresa d’alarmes ADT que, en atendre a una clienta, es nega a fer-ho en català. “Quan decideixi parlar en castellà, atendrem la seva petició“, li etziba la treballadora.
Tot va començar quan la clienta va demanar a l’empresa rebre les seves comunicacions en català. La companyia s’hi va negar en un cas que ja va denunciar la Plataforma per la Llengua. Durant l’últim any i mig, la clienta ha continuat rebent les comunicacions en castellà, motiu que l’ha portat a queixar-se telefònicament. Ho ha fet en diverses ocasions, i en totes elles les teleoperadores que l’han atès s’han negat a parlar-li en català. Aquest mes de juny, finalment s’ha atrevit a enregistrar la trucada i enviar-la a l’ONG del català.
En la gravació, la teleoperadora diu que no l’entén ni té per què entendre-la en aquesta llengua. “No estem obligats a atendre en català. Si vol parlar amb l’empresa hi parlarà en castellà”, li etziba. La clienta li demana parlar amb “algú que l’entengui”, però la treballadora, en comptes de passar-la amb una altra comercial, li insisteix que “quan decideixi parlar en castellà, atendrem la seva petició”. “Mentrestant no la podem atendre. Bona tarda”, li diu abans de penjar.
L’ONG del català denuncia que l’empresa vulnera la llei
L’entitat en defensa de la llengua ha denunciat l’empresa per vulnerar la llei 22/2010 del Codi de consum de Catalunya que estableix que els consumidors tenen dret a ser atesos oralment i per escrit en la llengua oficial que escullin. A més, recorden que les empreses també tenen una obligació més general d’assegurar que el dret d’adreçar-se en català sigui respectat.