L’Audiència de Girona ha imposat la pena mínima a un traficant de cocaïna enxampat a Garrigàs el febrer passat amb més de set quilos de droga amagats a les rodes d’un cotxe d’alta gamma. La sentència conclou que el mostreig de part de la cocaïna per enviar a analitzar al laboratori no es va fer bé i, per això, no pot determinar el percentatge de puresa de bona part de la droga. El tribunal descarta, tal com sostenia la defensa, que la quantitat fos de “notòria importància” i només condemna l’acusat per la droga analitzada correctament, molt inferior a la comissada. En total, el tribunal ha sentenciat al traficant a quatre anys i dos mesos de presó i a pagar 70.000 euros de multa.
Aquest cas es va iniciar a principis d’aquest any quan la Guàrdia Civil va aturar un vehicle a l’AP-7 a l’altura de Garrigàs durant un control aleatori. Durant la inspecció del vehicle, els gossos detectors de narcòtics van “marcar” les rodes davanteres. A dins de la zona de pas de cada roda, els agents de l’institut armat hi van localitzar un total de 7,785 quilos de cocaïna. Per aquests fets, la fiscalia acusava el traficant d’un delicte contra la salut pública de substàncies que causen un dany greu a la salut en quantitat de notòria importància i sol·licitava una condemna de vuit anys de presó i 750.000 euros de multa.
Ara bé, durant el judici, la defensa va argumentar que el mostreig de la droga per enviar-la a analitzar al laboratori no es va fer correctament i que, per tant, només es podia condemnar el traficant per una quantitat molt inferior de cocaïna. El lletrat va argumentar que la droga es dividia en dos grups: el primer consistent en una única tauleta, d’on es va extreure una mostra de 23,2 grams per analitzar, i el segon dividit en 24 planxes, de les quals van agafar 87,3 grams de deu dels paquets, tal com marca el protocol. El resultat de l’Institut Nacional de Toxicologia va detectar una riquesa del 28,8% en la tauleta i del 77,24% en les planxes.
El mostreig redueix la pena a la meitat
“La defensa sosté que de les 24 planxes enviades com a mostra només es van analitzar 87,3 grams i que, com que es desconeix la proporció presa de cada paquet, no es pot tenir prendre per vàlid i extrapolar el resultat de l’anàlisi als 24 paquets”, recull la sentència, que afegeix que “efectivament, la defensa té raó”. El tribunal subratlla que el problema és no es pot saber quina quantitat de droga van agafar de cadascuna de les deu plaques i que, per això, el mostreig no pot ser “representatiu de la quantitat comissada”.
“En resum, en desconèixer-se la quantitat que es va agafar de cadascuna de les deu planxes, no podem afirmar que el percentatge de riquesa del 77,2% de cocaïna estigués present a la totalitat de substància”, conclou l’Audiència. És per aquest motiu que condemna el traficant pel paquet localitzat a una roda, 692,2 grams, i pels 87,3 grams de la mostra de les 24 planxes, que tenien un pes total de quasi 6 quilos.
El tribunal, a més, assenyala que la substància pura intervinguda —tenint en compte la quantitat i el percentatge de riquesa— i per la qual poden condemnar el traficant són 267,39 grams de cocaïna i que això descarta el tipus penal agreujat de “notòria importància”.