El Món - Notícies i actualitat d'última hora en Català
Google permetrà als usuaris decidir si es recull informació sobre ells
  • CA

Ja fa un temps que Google mira de donar la sensació als seus usuaris que poden gaudir de més privacitat utilitzant els seus serveis. Tot va començar fa aproximadament dos anys, quan la companyia californiana va anunciar una campanya per acabar amb les galetes a Chrome, el seu navegador. Aquesta operació es va haver d’ajornar fins, almenys, l’any 2023, ja que molts anunciants van posar el crit al cel.

Les galetes (les famoses cookies) no només envaeixen de manera flagrant la privacitat dels usuaris, sinó que a més comencen a quedar força antiquades, ja que existeixen bloquejadors d’aquest sistema que fan que les galetes ja no tinguin l’efecte desitjat: el de fer arribar al navegant publicitat feta a mida. És a dir, que si un usuari ha cercat a Google en els darrers dies resultats sobre vambes i cotxes, durant un temps li apareixeran anuncis de Nike i Seat, per posar un exemple.

Aquesta setmana, però, Google ha anunciat una nova mesura que pot atorgar més privacitat als seus usuaris i que alhora permet recopilar informació sobre ells. Ara bé, es preveu que els internautes puguin decidir si l’empresa recopila informació sobre ells o no. La idea que té ara mateix la companyia de Mountain View és que Google només pugui recopilar informació sobre quins són els cinc temes preferits d’un internauta en la darrera setmana.

Imatge d’arxiu d’una dona utilitzant un iPhone | Europa Press
Imatge d’arxiu d’una dona utilitzant un iPhone | Europa Press

A partir del 2023, doncs, Chrome recopilarà una sèrie d’informació que dirà que un usuari ha visitat en les darreres setmanes pàgines relacionades amb, per posar un exemple: vambes, cotxes, altaveus, gimnasos i maquillatge. El més important és que l’usuari veurà quines són aquestes cinc categories, i podrà eliminar-les si així ho desitja

Encara s’ha de veure quina serà la reacció del món de la publicitat, acostumat a un sistema de galetes que, si no es bloqueja, permet dibuixar un perfil molt i molt concret de cada persona. Es tracta de moltíssima informació recopilada durant molt temps que permet saber amb exactitud quins són els interessos d’una persona. Això no només permet publicitar productes basats en les cerques de la darrera setmana, sinó basats en els resultats de setmanes, mesos i anys.

Uns homes fan cua davant d’una botiga d’Apple al Regne Unit | Europa Press
Uns homes fan cua davant d’una botiga d’Apple al Regne Unit | Europa Press

Aquest moviment de Google per canviar la seva política de recopilar informació arriba en un moment en el qual una de les seves grans competidores, Meta (Facebook) ha anunciat la seva intenció de liderar el pas cap a l’internet del futur: el metavers. Molts experts pronostiquen que aquest nou internet té molts riscos, i un d’ells és el de la violació a la intimitat, ja que, segons apuntava a El Món fa uns dies Ferran Lalueza, professor dels estudis de Ciències de la Informació i de la Comunicació de la Universitat Oberta de Catalunya, es comunica més fent coses que no pas dient coses.

De fet, Facebook s’ha vist afectat darrerament per unes modificacions que Apple ha inclòs als seus iPhones. En primer lloc, l’empresa de Cupertino va fer un pas similar al de Google, i va decidir que a Safari, el seu navegador per defecte dels iPhones, iPads i Macs es bloquegessin les galetes de tercers. I el mateix va fer amb cada app: quan un usuari utilitza una nova aplicació en qualsevol smartphone d’Apple li apareix un missatge convidant-lo a negar-se que les aplicacions recopilin dades sobre ells; unes dades que acostumen a acabar a les mans de Facebook

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa