Estratègia per reduir el plàstic i gestionar-ne els residus

Mercadona incorpora plàstic reciclat per millorar l'envàs de les pizzes refrigerades

Mercadona, fidel al seu compromís “Sí a seguir cuidant el planeta”, desenvolupa des de fa més de dos anys l’Estratègia 6.25 per a la reducció del plàstic i la gestió adequada dels seus residus, que es concreta en 6 accions que es desenvoluparan fins al 2025.
Entre altres accions del pla, l’empresa segueix duent a terme l’acció 3 de l’estratègia, a través de la qual l’any 2025 haurà reduït un 25 % el plàstic als seus envasos. Per assolir aquest objectiu, està aplicant diferents estratègies, com l’eliminació del plàstic que no afegeix valor i la substitució per altres materials, la reducció, la reutilització o la incorporació de material reciclat.

En aquest context, Mercadona ha canviat els envasos de les pizzes refrigerades Hacendado per una opció més respectuosa amb el medi ambient. Els nous envasos de les pizzes estan fabricats amb plàstic reciclat i reciclable, en una aposta clara per l’economia circular.

L’envàs de les pizzes refrigerades Hacendado ha anat evolucionant en els darrers anys i ara fa un pas més cap a la sostenibilitat mediambiental, de manera que amb aquest moviment la companyia deixa d’utilitzar 1.600 tones de plàstic verge a l’any, xifra que equivaldria a 64 camions. El lineal de pizzes de Mercadona ofereix avui un assortiment ampli, en què hi ha opcions diverses pel que fa a ingredients, gustos, mides i formats: 24 referències de gran qualitat, entre les quals els clients també poden trobar opcions sense lactosa i sense gluten. El proveïdor Totaler Casa Tarradellas elabora les pizzes refrigerades Hacendado per a Mercadona des del 1998.

Invertirà més de 140 milions d’euros en l’Estratègia 6.25, un pas endavant en el seu compromís de seguir cuidant el planeta

L’Estratègia 6.25, que té el triple objectiu per al 2025 de reduir un 25 % el plàstic, fer tots els envasos reciclables i reciclar tots els residus plàstics generats a les instal·lacions, s’està duent a terme a través de 6 accions que comporten modificacions en diferents processos de la companyia, des del redisseny dels envasos del futur en coordinació amb els proveïdors fins a l’adaptació de les botigues i la logística, la gestió de residus, etc. En total, té previst invertir més de 140 milions d’euros els quatre anys vinents per dur a terme totes les fites que componen aquesta estratègia.

El gener passat es va assolir la primera fita de l’estratègia: eliminar les bosses de plàstic d’un sol ús de totes les seccions de les botigues físiques i del servei a domicili i online. Ara la cadena ofereix als clients bosses compostables -fabricades a partir de fècula de patata- que s’han de dipositar al contenidor de matèria orgànica, com indica el pictograma que s’ha inclòs a les bosses amb la intenció de facilitar el reciclatge dels residus als clients. Aquest símbol també s’ha incorporat a la resta de bosses de la línia de caixes, on el client disposa des de fa temps de tres opcions reutilitzables i sostenibles. El compliment d’aquesta primera acció de l’Estratègia 6.25 suposa una reducció de 3.200 tones de plàstic a l’any.

Mercadona també ha culminat la segona acció de l’estratègia després d’eliminar el parament de plàstic d’un sol ús a tota la cadena, que ha substituït per un nou parament fabricat amb materials respectuosos amb el medi ambient com el cartó, la fusta, la canya de sucre i el plàstic reutilitzable, i que a més es pot rentar al rentaplats després de cadascun dels múltiples usos. Amb la culminació d’aquesta segona acció, la companyia deixa d’utilitzar 3.000 tones de plàstic a l’any, xifra que equivaldria a 120 camions.

La cadena va començar a treballar en l’Estratègia 6.25 el 2019, implicant tota la plantilla en el repte de ‘Seguir cuidant el planeta’ i fent més sostenibles diferents processos de la cadena de muntatge. En aquest sentit, té un equip de treball que coordina totes les àrees d’actuació de l’estratègia. Aquest equip està format per treballadors i treballadores dels diferents processos de la companyia, com Botigues, Prescripció, Informàtica, Compres, Logística, Financer, Relacions Externes i Obres.

La companyia adaptarà tots els seus centres d’Espanya i Portugal al model Botiga 6.25 durant el 2021

Mercadona ja ha adaptat 500 botigues d’Espanya i Portugal a aquest model i l’anirà estenent a tota la cadena al llarg del 2021. Aquests supermercats, en què ja es poden observar avenços de l’estratègia, tenen com a objectiu escoltar l’opinió de clients i treballadors respecte de totes les accions que l’empresa està desenvolupant. Durant aquest temps, s’han rebut més de 5.000 opinions i suggeriments, tant de clients com de la plantilla, que estan contribuint a millorar l’aplicació de les diferents accions definides per a reduir el plàstic i impulsar l’economia circular.

A més, anirà facilitant informació sobre l’Estratègia 6.25 a la secció ‘Cuidem el Planeta’ del seu web corporatiu, en què “El Cap” (client) també trobarà contingut sobre reciclatge, sostenibilitat i el compromís mediambiental.

Una política d’acció social sostenible integrada en l’estratègia d’RSE

Dins el compromís de compartir amb la societat part de tot el que en rep, Mercadona integra el Pla de Responsabilitat Social en el dia a dia de la seva activitat, atenent el component social i ètic a través de diferents línies d’actuació sostenibles que reforcen l’aposta pel creixement compartit. En el marc d’aquest treball, col·labora amb més de 290 menjadors socials, 60 bancs d’aliments i altres entitats socials de tot Espanya i Portugal, als quals fa donacions diàriament, i participa en les campanyes de recollida d’aliments que aquestes entitats organitzen. De fet, el 2020 la companyia ha donat a totes aquestes entitats i organitzacions un total de 17.000 tones d’aliments, de les quals més de 3.000 a Catalunya. Aquestes quantitats s’han anat incrementant des que va prendre la decisió de reforçar els processos de donació de productes de primera necessitat a les organitzacions socials i benèfiques amb què col·labora habitualment. També col·labora estretament amb 32 fundacions i centres ocupacionals en la decoració de les botigues amb murals de trencadís, que elaboren més de 1.000 persones amb diferents graus de discapacitat.

Una altra línia estratègica del Pla de Responsabilitat Social és la sostenibilitat mediambiental. Per a això, disposa d’un Sistema de Gestió Ambiental propi, que es basa en els principis de l’Economia Circular i està enfocat a l’optimització logística, l’eficiència energètica, la gestió de residus, la producció sostenible i la reducció del plàstic. A més, treballa en el Projecte de Distribució Urbana Sostenible i en la millora de la qualitat de l’aire a les ciutats mitjançant camions i furgonetes propulsats per tecnologies més netes i eficients.

Pensant en la mobilitat sostenible de “El Cap” (client), l’empresa ja disposa de 1.350 places d’aparcament amb punts de recàrrega per a vehicles elèctrics ubicades als pàrquings de més de 500 botigues. Mercadona va començar a instal·lar punts de recàrrega per a vehicles elèctrics el 2017, amb la implantació del nou Model de Botiga Eficient, i preveu seguir augmentant aquesta xifra al llarg del 2021.

Des de l’any 2011, Mercadona és sòcia del Pacte Mundial de les Nacions Unides per la defensa dels valors fonamentals en matèria de drets humans, normes laborals, medi ambient i lluita contra la corrupció.

Nou comentari