El Sindicat d’Estudiants dels Països Catalans (SEPC), el sindicat d’estudiats i la CGT ensenyament s’han unit aquest dijous contra la consellera d’Educació i Formació Professional (FP), Esther Niubó, contra en “tancament” de grups a l’escola pública catalana de cara al curs vinent. El divendres de la setmana passada, la titular de la cartera va detallar que, de cara al setembre, Catalunya tindrà 83 línies d’infantil 3 -el primer curs de l’educació obligatòria- i primer d’ESO menys que enguany. “Divendres passat la consellera Niubó presumia de mantenir un 98% de les línies educatives. La realitat és que el 98% dels tancaments de línies proposats pel departament d’Educació són a l’escola pública [només es tancaran dues línies en centres concertats]”, recelen les organitzacions sindicals a través d’un comunicat conjunt, que lamenten que el gruix majoritari dels grups que ja no obriran de cara al curs vinent són a l’escola pública, i no a la concertada.
Els sindicats del sector acusen la responsable del departament d'”excusar-se” en la baixada de la natalitat a Catalunya per continuar aplicant polítiques de reducció de grups a l’escola pública. En aquesta línia, consideren que l’administració catalana hauria d’apostar per mantenir el mateix nombre de grups i, d’aquesta manera, reduir les ràtios -una de les grans reclamacions de la comunitat docent: “Tancar línies públiques implica retallar l’educació pública, ja que per mantenir les mateixes línies no cal augmentar la despesa ni un sol cèntim. Amb la davallada de la natalitat, mantenint les mateixes línies estaríem abaixant ràtios i, en conseqüència, millorant l’atenció a la diversitat sense augmentar la despesa pública“, argumenten des dels sindicats.

Defensar l’escola pública
En resposta al darrer anunci de la conselleria d’Educació, les tres organitzacions sindicals insten a la titular de la cartera a augmentar la inversió de l’escola pública: “Per millorar l’educació pública catalana és imprescindible acabar amb l’infrafinançament crònic que pateix des de fa dècades. Això només és possible augmentant el pressupost en la pública i retallar línies va just en el sentit contrari”, apunten en aquest mateix comunicat, en el qual deixen clar que incrementar la partida pressupostària que rep el sistema educatiu públic és fonamental per revertir els mals resultats de les darreres proves internacionals, com les PISA, i les competències bàsiques. A banda, també consideren que la conselleria ha de centrar els seus recursos en la pública, “no en la concertada”: “Els diners públics han d’anar destinats a l’escola pública i no a la concertada que és una escola privada i segregadora que financem amb els nostres impostos”, asseveren.