“És un escàndol”, “és un cap de turc de manual” o és “un linxament públic”. Aquestes són algunes de les expressions que bona part de la comunitat educativa i del personal de l’administració i dels serveis centrals i territorials d’Educació dediquen a la decisió de la consellera d’Educació, Ester Niubó, de destituir el subdirector general de Plantilles, Provisions i Nòmines del departament i excap del Servei de Personal Docent, Enric Trens, un càrrec directiu. En una compareixença al Parlament aquest dimarts, la consellera li va imputar els “errors” en el procés d’adjudicació de places de docents per la plantilla de l’any vinent. Un procés que va aixecar polseguera i malestar en la comunitat educativa.

Membres dels serveis centrals, equips directius de diversos centres i diversos tècnics i càrrecs territorials del departament s’han aixecat en peu de guerra contra la decisió de la consellera i han començat a fer córrer un manifest d’adhesió i suport a Trens. Els impulsors entenen que el gabinet de la consellera “ha fet pagar una errada política a un càrrec de caràcter tècnic”. A més, consideren que no és de la corda política dels socialistes. “El PSC va entrar en pànic per tot el caos, i si cal un cessament és d’un responsable polític, en aquest cas, el director general pertinent, no pas un tècnic que compleix el que li diuen; el responsable màxim és el director general, qui signa la resolució”, afegeixen les mateixes fonts.

En aquest sentit, membres de “Via Augusta”, on hi ha seu del departament, remarquen a El Món, que encara estan “astorats per un cessament i l’obertura d’un expedient informatiu, sense que s’hagi tingut coneixement de cap informe del director general”. “Trens és una persona molt respectada, i ha ajudat molt als centres a favor de la seva autonomia i, a més, és absurd pensar que les adjudicacions depenen d’una sola persona remenant un teclat o que manipula el sistema”, afegeixen. “Afirmar això és un desconeixement total de com funciona l’administració de l’Educació, on hi ha un equip d’una dotzena de persones a Via Augusta al capdavant de la subdirecció, però el gran gruix de la tasca la fan les onze direccions territorial i el Consorci d’Educació de Barcelona”, conclouen.

Imatge d’una concentració de sindicats a les portes del Departament d’Educació contra el “caos” de les adjudicacions de places / G.M.

Un tracte “exemplaritzant”

El mantra que corre entre responsables directius d’Educació és que enguany “no s’ha afinat prou per tenir la plantilla dels centres amb prou temps i poder repartir els horaris el mes de juliol”. Però això entenen que no és una “simple errada del sistema” sinó que és un “problema de fons”. De fet, creuen que la millor solució seria tenir les adjudicacions al juny. A més, també critiquen que les adjudicacions han tingut unes normes que han anat variant durant el curs, un fet que s’afegeix a la topada entre la Resolució i el decret de Plantilles dels centres, una “combinació” que titllen “d’enredat”. Bàsicament, perquè el decret de plantilles permet a les direccions dels centres perfilar places segons el seu projecte educatiu; en canvi, la resolució, de rang inferior, posa en risc la capacitat de les direccions de perfilar aquestes places i, de retruc, el seu projecte educatiu.

En aquest sentit, recorden que la resolució d’adjudicacions de l’abril es va modificar el 28 de maig. Una modificació que no es va comunicar a les direccions dels centres, que contradeia la planificació i els funcionaris adscrits al centre educatiu. A més, no s’han confirmat les places de mitja jornada, que no impliquen a cap funcionari. En conjunt, la majoria de docents consultats interpreten que hi ha hagut una errada, però que ni motiva el cessament de Trens ni tampoc la dimissió de la consellera. Per això carreguen contra el que qualifiquen de “tracte exemplaritzant” cap a Trens, amb una certa ascendència dins la comunitat educativa en la gestió de les plantilles que, al capdavall, és el “pilar de l’autonomia de centre”.

Carta dels equips directius

L’oposició al cessament va creixent i diversos grups i xats de Telegram, Signal i WhatsApp han començat a ser els canals per recollir signatures i propostes. Una de les que va començar més aviat va ser des dels centres educatius del Vallès, on Trens, arran de treballar als serveis territorials, manté una extraordinària relació amb els equips directius d’una direcció territorial força complexa. D’aquí que hagin impulsat una carta de suport a Trens, a la que ha tingut accés El Món, on posen en dubte que hagués pres una decisió “unilateral” en el procés d’adjudicació de llocs de treball amb perfil professional docent i retreuen que es trobi “qüestionada de manera injusta i desproporcionada”.

En aquest sentit, lloen el que valoren com a “dilatada trajectòria institucional, que ha desenvolupat, des de la discreció, el rigor tècnic i el compromís amb el servei públic, una tasca fonamental per a l’escola pública del nostre país”. “La seva acció ha estat clau en el desplegament dels perfils professionals docents, una política educativa àmpliament avalada pel territori i que constitueix un pilar fonamental de l’autonomia de centre, la qualitat pedagògica i l’equitat educativa”, afegeixen. A més, destaquen que mai ha actuat amb “criteri personalista” sinó que “s’ha fonamentat en un marc normatiu sòlid i plenament vigent, reconegut pel mateix Departament d’Educació”.

“Lamentem profundament que, davant d’una incidència administrativa puntual, es posi el focus sobre la responsabilitat individual d’una figura que ha actuat sempre amb lleialtat institucional, coneixement profund del sistema i respecte pel marc legal”, assenyala la missiva que està corrent pel col·lectiu de docents. “Considerem que fer recaure sobre aquest professional el pes d’un error organitzatiu més ampli és injust, desproporcionat i contraproduent per al conjunt del sistema”, conclouen. “El que està en joc no és només una incidència en un procés d’adjudicació. El que està realment en joc és la solidesa d’un model educatiu basat en l’autonomia de centre, en el lideratge pedagògic i en el reconeixement de la professionalitat docent”, avisen.

La consellera d’Educació i Formació Professional de la Generalitat, Esther Niubó, intervé durant un ple en el Parlament de Catalunya / David Zorrakino (Europa Press)

Comunicat de “Via Augusta”

Per altra banda, un equip de treballadors dels serveis centrals i dels serveis territorials al Vallès Occidental han fet circular una missiva dirigida al president de la Generalitat, Salvador Illa, on exposen “el neguit, malestar i preocupació” per la forma en què s’està tractant la incidència en l’adjudicació de places. “La forma en què s’estan produint els fets per intentar explicar aquesta incidència de l’adjudicació a la comunitat educativa, ens deixa a tot l’equip administratiu amb una vulnerabilitat i debilitat, creant una desconfiança en la funció pública i en les persones que, des del compromís i el servei institucional, fem possible i sostenim el sistema des de dins”, addueixen a la missiva.

“Lamentem profundament que es posi, públicament, el focus sobre la responsabilitat individual d’una figura que ha actuat sempre amb lleialtat i amb un profund coneixement del sistema i respecte pel marc legal”, asseguren. “Som un equip i així ens sentim, per la qual cosa ara més que mai, necessitem que es doni suport institucional, que es posi seny en aquesta situació sense sentit i que estiguem tots al costat de la persona que amb un càrrec administratiu i no polític, ha treballat durant anys amb una profunda professionalitat i absoluta responsabilitat i va tenir el valor de liderar aquesta Subdirecció fonamental per a l’escola pública”, inclou la carta.

Comparteix

Icona de pantalla completa