Missing 'path' query parameter

Més d’un milió d’alumnes d’infantil, primària i secundària obligatòria han començat el curs aquest dilluns després de gairebé tres mesos de vacances. Un nou curs que arriba amb diverses novetats, com ara el canvi de mans de la conselleria d’Educació, que ha passat de les mans de l’exconsellera republicana Anna Simó a les d’Esther Niubó, o les noves restriccions de telèfons mòbils a l’escola -les quals es van aprovar en l’anterior legislatura i que han entrat en pràctica aquest mateix dilluns. L’inici escolar, però, no només arriba amb novetats, sinó que encara arrossega algunes problemàtiques que s’han produït en els darrers mesos, com ara el “desgavell” del procés d’adjudicacions d’estiu, el qual ha mantingut durant setmanes a la comunitat educativa a l’espera de saber quin seria el seu futur per aquest curs. Una incertesa que, per als sindicats de docents consultats per El Món, ha condicionat l’inici del curs escolar: “El caos del procés d’adjudicacions que s’ha produït aquest mes de juliol i els nomenaments mafiosos [referint-se als que s’ha produït a causa de les febleses del decret de plantilles] per part d’algunes direccions s’han notat aquest primer dia”, argumenta la portaveu nacional d’USTEC, Iolanda Segura, i on també coincideixen la resta d’organitzacions sindicals del sector.

El “caos” generalitzat dels nomenaments d’aquest estiu, els quals denuncien que s’han resolt a correcuita aquesta primera setmana de setembre, han accentuat el nombre de plantilles que han arrencat aquest dilluns sense estar del tot completes. Aquest és el cas, per exemple, de l’institut Júlia Minguell de Badalona, que aquest passat divendres anunciava a través d’un comunicat que, després de deliberar tot “l’equip directiu i amb el suport del claustre”, havien decidit no obrir les portes del centre aquest inici de curs acadèmic. El motiu, la falta de personal per cobrir totes les assignatures.

La conselleria, però, alertada per aquesta situació, va mediar per tal que el centre pogués arrencar amb normalitat aquest dilluns. Ara bé, des de la Intersindical i UGT alerten que la maniobra del departament per evitar que l’institut tanqués ha estat “bruta”: “L’administració no ha resolt el problema cobrint les vacants de docents i destinant més recursos, sinó que ho ha fet amenaçant amb sancions administratives”, denuncia el portaveu de la Intersindical, Marc Martorell. Per la seva banda, la consellera d’Educació ha defensat aquest mateix dilluns en roda de premsa la “bona feina” dels serveis territorials per reconduir la situació i garantir que l’institut pogués començar l’activitat: “Avui ho hem pogut complir, però és un problema que s’ha de resoldre. Esprem que aquesta setmana ja s’ajusti definitivament”, ha argumentat Esther Niubó.

Una nena penja la seva motxilla al passadís de l’escola en una imatge d’arxiu / EP

Una problemàtica que s’estén arreu del territori

En aquest sentit, la responsable d’educació pública d’UGT, Lorena Martínez, adverteix que la problemàtica que viu l’institut badaloní també es produeix en altres centres d’arreu del territori. “Hi ha moltes plantilles que encara no s’han acabat de completar”, rebla la sindicalista, que prefereix no fer una estimació numèrica, però assegura que enguany la situació és molt més “greu” que la que s’ha viscut en anys anteriors. Segons relata, i coincidint amb el punt de vista de la resta de sindicats de docents, el procés de nomenaments d’estiu ha destapat mancances de la gestió per part de l’administració catalana, ja que alguns docents s’han vist obligats a cobrir places d’especialitats que “no els corresponen”. Per a Marc Martorell, però, aquest “desgavell” no només és responsabilitat de l’anterior conselleria -que és qui va reformular el model d’adjudicació amb la incorporació d’un nou algoritme, entre d’altres- sinó que també esquitxa la gestió dels nous responsables del departament: “No han fet res per ordenar la casa des que han assumit el càrrec”, exclama el portaveu de la Intersindical.

Des d’USTEC, i en consonància amb la visió de la resta de sindicats del sector educatiu, el “caos” del procés d’adjudicacions i nomenaments constata de nou un dels mals endèmics del sistema educatiu català: la falta de docents. Iolanda Segura considera que les mancances en personal, afegides a “l’excés de paperassa” a la qual estan sotmesos, seran dos reptes als quals haurà de fer front la nova consellera si vol evitar un conflicte amb la comunitat educativa. En aquesta línia, confia que el pla de desburocratització anunciat per la responsable de la cartera la setmana passada -en el qual ja estava treballant l’anterior administració- permeti fer front a aquesta “sobrecàrrega” laboral.

Dues dones porten un taüt amb la paraula ‘Educació’ inscrita durant una protesta / EP

Els efectes de la data d’inici de curs

Lorena Martínez, coincidint amb la portaveu nacional del sindicat majoritari d’educació, assegura que “l’avançament del calendari escolar” té “efectes negatius” per a la “qualitat educativa”: “Falta temps per planificar el curs”, argumenta la sindicalista, que considera que l’autoesmena que va fer Anna Simó sobre la data d’inici que havia marcat anteriorment Josep Maria Cambray no permet garantir “amb bones condicions” el tret de sortida acadèmic, tot i que assegura que la “bona predisposició i feina” dels docents permet fer-ho possible. “I encara menys si les plantilles no estan del tot cobertes”, assevera. Tot i el malestar dels sindicats envers aquesta qüestió, la nova consellera d’Educació considera que el funcionament del primer dia d’escola ha estat “bo”. Ara, doncs, amb el curs ja començat, l’administració catalana ha de treballar per mantenir un bon clima amb la comunitat educativa, la qual està disposada a tornar-se a posar en peu de guerra si les seves reclamacions no es compleixen.

Comparteix

Icona de pantalla completa
Missing 'path' query parameter