Arran de l’anunci del president del govern espanyol, Pedro Sánchez, d’aquest diumenge on deixava clar que en els pròxims pressupostos estatals inclouran un pla de reforç en matemàtiques i comprensió lectora, aquest dilluns al matí la consellera d’Educació, Anna Simó, ha demanat al ministeri d’Educació, capitanejat per Pilar Alegría, que “donin marge als qui tenen les competències”. Així ho ha assegurat la responsable del Departament durant una roda de premsa des de Palau Robert en la qual ha presentat una nova plataforma de continguts audiovisuals educatius en català de la mà de 3Cat. “L’anunci de Sánchez reitera la voluntat del govern espanyol de treballar de manera bilateral amb Educació”, celebra Simó.
L’anunci del president espanyol donava llum verda a Alegría per començar a treballar amb el Consell Escolar un pla per reforçar “les matemàtiques i la comprensió lectora”, dos dels punts que s’han vist més agreujats entre l’alumnat tal com ha quedat reflectit arran de la davallada de les proves PISA, en les quals Catalunya va obtenir els pitjors resultats en lectura de la història. Tot i que la consellera celebra el pas endavant de l’executiu espanyol, també els demana que “no facin lleis que envaeixin les competències“, ja que la responsabilitat de l’educació recau en la Generalitat. Simó també es mostra satisfeta del rumb que planteja el ministeri en relació amb aquesta qüestió perquè, segons assegura, segueix la mateixa línia d’acció que la conselleria.

Garantir l’autonomia dels centres
Una de les maneres amb les quals Sánchez pretén reforçar l’ensenyament de matemàtiques i de comprensió lectora és desdoblar les aules, és a dir, reduir la ràtio perquè cada docent pugui fer-se càrrec i centrar-se en un nombre més petit d’estudiants. Per a la consellera és una bona iniciativa -tot i que recorda que ja s’està aplicant-, però demana no fer-ho de manera impositiva, ja que cada centre té una realitat especial, i potser una mesura que és favorable per una escola no ho és per una altra. “Cal recordar que a Catalunya els centres escolars tenen autonomia. Nosaltres, des del Departament i amb el suport del ministeri, hem de fer un catàleg de recursos, i després cada escola ha de decidir com els aplica en funció de les seves necessitats”, argumenta.

