Els mals resultats de les proves PISA del passat mes de novembre continuen posant en entredit el bon funcionament del sistema educatiu català. El darrer informe presentat per Comissions Obreres (CCOO) aquest dimarts, elaborat a partir de les respostes de 3.541 docents, sobre la davallada de les avaluacions en comprensió lectora, matemàtiques i llengua, assenyala les “ràtios elevades” com “una de les principals causes” de l’estocada. Concretament, gairebé un 62% dels docents enquestats pel sindicat coincideixen que l’alt nombre d’alumnes per aula és el gran factor de pes. L’informe, però, també destaca altres qüestions. Un 53% dels enquestats considera que “la manca de recursos per a l’educació inclusiva i les aules d’aula d’acollida” també és un dels motius de pes que han impulsat els mals resultats i un 48% ho atribueix a la “falta de recursos” econòmics dels quals disposa el sistema educatiu.
Una opinió pràcticament idèntica a la qual han expressat els experts des de l’anunci dels mals resultats. L’informe de CCOO també posa sobre la taula “la manca de continuïtat de les lleis educatives” i “la falta de disciplina” entre l’alumnat com a principals factors de pes que han desencadenat amb els pitjors resultats de la història de Catalunya en aquestes proves. Els docents, però, també han volgut deixar clar que consideren que el paper de la conselleria d’Educació, dirigida per la consellera Anna Simó, no ha tingut cap impacte directe en els mals resultats, de la mateixa manera que tampoc ha interferit l’ús dels mòbils a l’aula, una qüestió que ha obert un debat entre famílies i centres i que ha acabat amb una regulació del departament de cara al curs vinent: “Les causes escollides per menys del 30% de les persones participants, però per més del 10%, són per ordre: la manca de suport del departament d’educació als centres, el mal ús dels dispositius electrònics per part de l’alumnat o les condicions laborals de les professionals de l’educació”, destaca l’informe, entre d’altres.

Millorar la “situació general” de l’educació
Durant la roda de premsa de presentació de l’informe, la secretària general de CCOO, Teresa Esperabé, també ha volgut deixar clar que el 99% dels docents que han participat en l’elaboració del document coincideixen que “cal millorar la situació general” de l’educació catalana. La secretaria general del sindicat considera que és “molt preocupant” que més de la meitat de professorat enquestat cregui que la seva feina no és gratificant, ja que això fa valdre la mala tendència del funcionament de l’escola a Catalunya. Per Esperabé, és necessari combatre el malestar dels docents amb un major reconeixement a la seva professió; que participin més en els debats dels claustres; millorar les seves condicions i garantir més recursos per a atendre els alumnes, sobretot als nouvinguts i als quals es troben en situació de vulnerabilitat. Veient les respostes dels docents en l’informe de CCOO, la secretària general del sindicat ha interpel·lat directament a la conselleria i li ha demanat que es comprometi a reduir les ràtios de cara a l’entrada del curs vinent.