Missing 'path' query parameter

El grup d’experts designat pel Departament d’Educació després dels mals resultats de les proves PISA ha elaborat un extens informe amb propostes per pal·liar els punts febles del sistema educatiu català. Es tracta d’un document amb 154 mesures, vertebrades en diferents línies d’acció, que han entregat a la conselleria d’Anna Simó perquè les avaluï i decideixi quines implementar. Entre les prioritats de la comissió hi ha la d’impulsar l’ús del català a les aules, ja que els mals resultats han posat sobre la taula les mancances de l’alumnat en relació amb les competències lingüístiques: “Cal continuar defensant la llengua catalana com a eix vertebrador del sistema educatiu, perquè en l’actual context podria esdevenir una llengua minoritzada socialment i, per tant, ha de continuar essent una finalitat educativa prioritària amb relació a les competències lingüístiques, de manera transversal a tots els àmbits”, apunten en el preàmbul de l’informe.

Així doncs, tenint en compte que millorar les competències de català dels alumnes és una de les grans prioritats del grup d’experts, en l’informe han fet un seguit de propostes per impulsar l’ús de la llengua. La major part de les mesures debatudes se centren a “implementar un pla de millora de les competències lingüístiques per a totes les etapes de l’educació infantil i bàsica”, ja que la comissió d’experts considera que d’aquesta manera es podrà fer una “avaluació” exhaustiva que permeti recuperar el “prestigi” del català entre les noves generacions, cada vegada més en desús. Dins d’aquest pla de millora, el grup impulsat pel departament creu que és fonamental “crear el perfil de mestre especialista en competències lingüístiques i incorporar-lo a les plantilles” i fomentar la lectura en català entre els alumnes, ja que d’aquesta manera els alumnes assoleixen un vocabulari més ric.

Ara bé, per revifar l’ús de la llengua entre les noves generacions cal començar a aplicar els canvis des de ben petits: “Hi ha un buit important pel que fa a l’adquisició de lèxic en català a causa de la minorització de l’ús pel predomini de la llengua castellana en la majoria d’entorns socials i audiovisuals”, apunten en l’informe. És per això que, en aquest context, els experts consideren que és primordial “prioritzar la comunicació oral i el modelatge de la llengua” des de l’educació infantil. La comissió, però, no ha elaborat propostes específiques al respecte sobre com dur a terme aquesta “conscienciació lingüística” perquè considera que cada centre educatiu ha d’elaborar les seves pròpies metodologies.

La consellera d’Educació, Anna Simó, en una imatge d’arxiu / EP

Revisar les aules d’acollida i estendre el català a l’FP

Una altra de les claus del grup d’experts per estendre el català a l’escola és revisar el model d’aules d’acollida. “Han de poder oferir suport lingüístic a aquell alumnat que fa temps que és a Catalunya i encara necessita suport per continuar progressant acadèmicament, així com a l’alumnat que arriba a un centre en el qual el recurs no està previst i el necessita”, argumenten. La proposta de la comissió designada per Educació implica incrementar el nombre d’aquesta tipologia d’aules per poder atendre tots els alumnes i oferir aquest servei fins al final de l’educació secundària: “L’aprenentatge de la llengua vehicular per part de l’alumnat és un pas fonamental per al seu procés d’aprenentatge i millora l’índex d’ús del català a l’escola”, asseguren.

Les propostes de la comissió no es limiten a l’educació infantil i primària. Des del grup d’experts també demanen incorporar un mòdul formatiu de català a les Formacions Professionals (FP), ja que es tracta d’un sector del sistema educatiu postobligatori en el qual no s’hi han destinat esforços. Es tracta d’una proposta, però, que ja està estipulada dins el nou currículum dels cicles formatius: “L’oferta ha de
preveure el desenvolupament de les competències transversals o que aportin complements de formació general, per facilitar la progressió de l’itinerari formatiu individual”, argumenten en l’informe.

Estudiants en una aula de la Facultat de Biologia de la Universitat de Barcelona durant la selectivitat / ACN

“Estimular” els alumnes de 2n de batxillerat a acreditar el seu nivell de català

De la mateixa manera que proposen impulsar el català en l’FP -una de les grans reclamacions del sector-, el grup d’experts també considera que és fonamental “estimular” els alumnes de 2n de batxillerat a examinar-se dels nivells superiors de català. És a dir, que els estudiants no es limitin a obtenir el títol del C1 de català -que és amb el qual se’ls acredita un cop finalitzat els estudis de secundària- i que es presentin a les proves per aconseguir el C2: “Pot ser un estímul per a molts estudiants perquè, a més, representa una certificació útil per a determinades opcions laborals”, apunten. Totes aquestes propostes, però, han d’anar acompanyades, segons la comissió d’experts, d’un increment del finançament d’educació i de “l’aportació de més recursos” per potenciar la llengua catalana, ja que, sense més diners totes aquestes accions poden quedar en paper mullat.

Més notícies
Notícia: USTEC carrega contra la “manca de concreció” del grup d’experts d’Educació
Comparteix
El sindicat majoritari lamenta la falta d'un calendari per executar les mesures proposades per la comissió
Notícia: Les famílies, contra Educació per baixar ràtios sense ampliar grups
Comparteix
L'aFFaC considera que l'anunci de la conselleria és "trampós" perquè empeny els alumnes cap a la concertada
Notícia: Antifrau investiga el nomenament d’un director de serveis territorials d’Educació
Comparteix
L'OAC admet a tràmit una denúncia anònima sobre el mètode amb què es va substituir el càrrec a Girona
Notícia: Educació reformula l’accés a l’FP per reduir l’abandonament escolar
Comparteix
Les assignacions de places del curs vinent es faran en funció als "resultats acadèmics" i no de l'"ordre de sol·licitud"

Comparteix

Icona de pantalla completa
Missing 'path' query parameter