El Món - Notícies i actualitat d'última hora en Català
USTEC carrega contra la “manca de concreció” del grup d’experts d’Educació

El comitè d’experts designat pel Departament d’Educació, dirigit per la consellera Anna Simó, va presentar aquest dimecres un primer informe extens amb recomanacions per millorar el sistema educatiu català. Un informe, però, que tot i plantejar 154 mesures, no ha tingut una bona rebuda entre tots els agents de la comunitat de l’ensenyament. Des d’USTEC consideren que el grup d’experts ha elaborat moltes propostes, però molt poc concretes, cosa que acabarà jugant en contra de l’educació: “Malgrat que part de les mesures proposades a l’informe les podem compartir, moltes altres són ser lesives per a l’escola catalana o bé són tan inconcretes que donen un marge amplíssim a la interpretació, cosa que suposa un perill quan la implementació és en mans dels actuals gestors del departament”, argumenten des del sindicat a través d’un comunicat.

USTEC lamenta que les mesures plantejades no vagin acompanyades “d’un calendari” per executar-les i que es limitin a classificar-les com “urgents” o a “mitjà i llarg termini”. El sindicat també critica la partida pressupostària que es destinarà -un cop s’aprovin els comptes- a implementar aquestes mesures -les que la conselleria consideri oportunes- dins el sistema educatiu: “Considerem que els 50 milions d’euros reservats per implementar aquestes mesures s’haguessin hagut de debatre i consensuar en un gran debat educatiu amb docents, famílies i alumnat. S’ha perdut una bona oportunitat de debat i s’ha perdut el temps”, reblen des del sindicat. Davant aquesta situació, des d’USTEC exigeixen que la consellera comparegui en una mesa sectorial d’educació, en la qual també hi formen part els agents socials del sistema, per “donar compte” de l’informe publicat.

La consellera Anna Simó durant la primera reunió del grup d’experts d’Educació / EP

Les línies d’actuació sindicals

El grup d’experts d’Educació ha articulat el conjunt de mesures en sis línies d’actuació. Per al sindicat, però, la comissió a la qual se li havia encarregat el “canvi de rumb” del sistema “no ha entrat en els canvis estructurals” que consideren “necessaris i imprescindibles”. És per això que USTEC ha elaborat les seves pròpies línies d’acció, amb les principals reclamacions del sector. Per al sindicat cal “augmentar el pressupost d’Educació” fins a arribar al 6% del PIB, ja que és el llindar que estipula la LEC, “derogar el decret de plantilles i direccions” per poder elaborar els claustres de docents en funció de criteris “meritocràtics” i “dignificar la professió”, és a dir, millorar les condicions laborals i salarials.

Ara bé, per “dignificar” la feina dels docents no només cal apujar els sous, sinó “reduir la sobrecàrrega de treball i la burocràcia” i “estabilitzar les plantilles”. Des del sindicat també consideren que és fonamental “oferir gratuïtament els estudis universitaris” i que siguin compatibles amb la jornada laboral, ja que consideren que les taxes universitàries són una “barrera d’accés” a la professió. Finalment, USTEC creu que estendre “l’escola inclusiva”, erradicar la “segregació” i “generalitzar la jornada continuada” són els tres darrers punts sobre els quals cal posar especials esforços.

Comparteix

Icona de pantalla completa