Les proves d’avaluació oral de català i castellà que s’han realitzat als alumnes de 6è de primària i 4t d’ESO ha deixat palès que parlar en català els costa més que fer-ho en castellà. Així ho indiquen els resultats publicats pel Consell Superior d’Avaluació del Sistema Educatiu, que demostren que tots els indicadors de les proves deixen més mals resultats en català que en castellà. Un clar exemple d’aquestes diferències que presenten els alumnes, és que a les proves del darrer curs de l’Educació Secundària Obligatòria un 10% dels examinats és més capaç de fer servir un vocabulari ric en castellà que en català.
D’aquesta avaluació en destaca que mentre que un 84,5% dels alumnes són capaços de construir un discurs ric i comprensible, és a dir, que tingui en compte el tema, l’emissor i el destinatari, en castellà, només un 70% són capaços de fer-ho en català. Més enllà de les estadístiques, el resum de les avaluacions fetes als alumnes de l’últim curs de primària és que el percentatge d’alumnes que es troba en el nivell de ‘no assoliment’ en qualsevol dels ítems avaluats sempre és més alt en la llengua catalana que no en la llengua castellana. Aquesta tònica es manté, també, en els alumnes de 4t d’ESO. L’informe apunta que els alumnes que fan servir un “lèxic pobre” a l’hora de parlar, i que mesclen idiomes quan fan frases, és significativament superior a l’hora d’expressar-se oralment en català respecte al castellà. Mentre que un 7,6% dels avaluats demostren que no saben expressar-se en català, només un 2,6% no ho sap fer en castellà.

Aquests resultats també queden constatats pel que fa a l’articulació de fonemes en totes dues llengües. Analitzant les dades de 4t d’ESO, els que articulen excel·lentment tots els fonemes i no mostren influències d’altres llengües són un 15% superiors en la llengua castellana respecte de la llengua catalana: un 42% en castellà, respecte a un 27,1% en català. Educació ha avaluat diferents indicadors depenent si es tractava de 6è de primària o de 4t d’ESO. En el cas de l’últim curs de primària, els indicadors avaluats són el lèxic i morfosintaxi, la fluïdesa, el llenguatge no verbal, l’adequació, la coherència i la participació. I, per altra banda, en el cas de 4t d’ESO es va avaluar el lèxic, la morfosintaxi, la fluïdesa, la interacció, l’adequació i l’estructura.
Mals resultats per l’anglès
A banda d’avaluar-se d’expressió oral en català i castellà, els alumnes també ho han fet d’anglès. I els resultats no han sigut precisament bons. Per exemple, només un 25% dels alumnes assoleix el nivell satisfactori en tots els ítems de la comunicació oral en llengua anglesa, mentre que una cinquena part de l’alumnat no va assolir la competència oral en llengua anglesa. Ara bé, els resultats respecte a aquesta llengua són dispersos i polaritzats: mentre que una part dels alumnes no arriben als mínims per presentar un nivell satisfactori, d’altres assoleixen una avaluació excel·lent, demostrant grans capacitats d’oratòria en aquesta llengua.