Per sota de la mitjana de l’Organització per a la Cooperació i Desenvolupament Econòmics (OCDE) en competència financera. Això és el que s’extreu de l’últim informe PISA a l’alumnat de 15 anys. Els estudiants de l’Estat espanyol van obtenir una puntuació mitjana en competència financera de 486 punts, una puntuació dotze punts per sota del rendiment mitjà de l’OCDE que és de 498 punts. Segons el darrer informe PISA, el 58% dels alumnes tenen un coneixement mitjà de la matèria, mentre que només un 25% té un nivell alt i un 17% un baix. Dels 20 països avaluats, l’Estat espanyol se situa en el número 12.
Per damunt de l’Estat espanyol s’hi troben Bèlgica, amb 527 punts, Dinamarca amb 521, Canadà amb 519, Àustria amb 506, els Estats Units amb 505, Portugal amb 494 o Noruega amb 489. Per altra banda, per sota de l’Estat espanyol trobem Itàlia amb 484 punts, els Emirats Àrabs amb 441, Bulgària amb 426, Perú amb 421 o el Brasil amb 416.

Les dades de l’Estat espanyol
Segons el darrer informe PISA, l’Estat espanyol és un dels països on menys desigualtat existeix en competència financera entre l’alumnat amb una diferència de ‘només’ 73 punts, 14 menys que la mitjana de l’OCDE. De fet, destaca en un altre aspecte, que és en les diferències per origen on les diferències a l’Estat espanyol se situen en els 30 punts, molt a prop de la mitjana, que és de 31. Pel que fa a l’educació financera, l’alumnat espanyol també se situa sota la mitjana, ja que de 16 conceptes financers com poden ser el sou, el pressupost, l’empresari, el préstec bancari, l’interès compost, el tipus de canvi, la diversificació o la rendibilitat de la inversió, els alumnes només en coneixen 6,6.
L’informe també assenyala que els estudiants de l’Estat espanyol parlen almenys una vegada a la setmana amb els seus pares sobre aspectes relacionats amb els diners per a compres (49%), la paga (39%), els estalvis (38%), les despeses (37%) i les compres en línia (36%). De fet, aquesta última dada es manté a la mitjana de l’OCDE, ja que el 85% dels alumnes espanyols va admetre haver fet alguna compra en línia en els 12 últims mesos.
Pel que fa als alumnes de 15 anys que tenien un compte en una entitat bancària només el 47% d’aquests va declarar tenir-ne, una xifra clarament inferior a la mitjana de l’OCDE, que és del 63%, dades que són completades amb el percentatge d’alumnes amb targeta de pagament, que és només del 24% pel 62% de la mitjana.
L’informe conclou que al 51% de l’alumnat li agrada parlar de finances i que un 38% no li dona importància.