Missing 'path' query parameter

El naufragi de Catalunya en les últimes proves PISA ha desfermat una gran polèmica, però no només pels pèssims resultats en tots els continguts avaluats, sinó també per la reacció del Departament d’Educació. En una roda de premsa per valorar les dades en les proves, el secretari de Polítiques Educatives, Ignasi Garcia Plata, va atribuir els resultats a la “sobrerepresentació” d’alumnat migrant en la mostra escollida per a les proves. Segons van explicar, Catalunya té un 15% d’aquest alumnat al sistema, però a les proves hi havia una mostra de fins al 24%. Això, però, no ha tardat ni 24 hores a ser desmentit pel mateix Departament, que ha hagut de recular en les seves polèmiques afirmacions.

Un comunicat del Departament aquest dimecres va deixar sense vigència les declaracions del dia anterior: “El secretari de Polítiques Educatives s’ha posat en contacte amb els responsables de PISA i s’ha clarificat la qualitat de la mostra. Les divergències en la interpretació de la representativitat de la mostra han quedat aclarides i s’han pogut descartar tots els dubtes sobre la representativitat de la mostra respecte a la realitat social”. Davant aquest paperot de la conselleria, els sindicats de docents han explotat i s’han unit en la petició de responsabilitat al Govern i als partits polítics. 

El secretari de Polítiques Educatives, Ignasi Garcia Plata / ACN

“Lamentables declaracions” i una rectificació poc contundent

Un dels primers sindicats a reaccionar ha estat CCOO, que ha rebutjat “enèrgicament” les “lamentables declaracions” d’alts càrrecs del Departament que “han fet recaure en la població immigrada els resultats obtinguts”. “El problema no és la població immigrada, sinó la manca de recursos amb què el Govern i el conjunt d’administracions responen a les desigualtats socioeconòmiques de l’alumnat”, apunten des de CCOO. Consideren que situar les persones nouvingudes com la causa dels problemes educatius “no només és fals”, com s’ha demostrat només un dia després de les declaracions inicials, sinó una “greu irresponsabilitat en un moment d’augment de la xenofòbia”

En el comunicat emès el mateix dimarts, CCOO ja reclamava al Govern una “rectificació clara i contundent”, que finalment ha arribat en forma de reculada de les afirmacions inicials, titllades de “racistes” per grups polítics i per alguns sindicats. La portaveu de la Federació de CCOO Educació, Teresa Esperabé, ha insistit en declaracions a El Món que l’explicació als mals resultats no la tenen els migrants sinó les ràtios més altes de l’Estat, la manca d’inversió en educació, el decret de plantilles i el fet que no es donen recursos per atendre l’alumnat nouvingut que necessita adaptar-se al seu nou entorn. 

“Una fugida d’estudi patètica”

El sindicat més crític amb Educació ha estat Professors de Secundària, que fa mesos que denuncia que el sistema educatiu “ha entrat en col·lapse”. “El Departament ha fet una fugida d’estudi patètica davant aquests resultats. No hi havia sobrerepresentació i ho han hagut de reconèixer després”, apunta el secretari del sindicat, Xavier Massó. 

Assenyala que fa uns anys el nivell de l’escola privada i la pública era gairebé igual i ara hi ha 25 punts de diferència entre l’una i l’altra, gairebé un curs de distància. “Veuen això i ni es plantegen les causes, només fan servir tòpics i eufemismes”, carrega Massó, que subratlla que les raons no són ni la segregació ni els alumnes nouvinguts, sinó “un problema conceptual de fons del que ha de ser un sistema educatiu”. 

“Els resultats PISA, tot i que totalment previsibles, han tret a la llum que el sistema ha entrat en implosió, sobretot el català, però segueixen amb una idea de sistema educatiu que no es correspon amb la realitat”, denuncia. Creu que el Departament “només es fixa en els símptomes i no en les causes”. “Els símptomes ja els veu tothom, no cal ser metge, però en necessitem un que analitzi les causes”, afegeix. 

Massó creu que la renúncia de l’escola a transmetre coneixements explica els mals resultats acadèmics. “Si no ensenyem i donem l’ESO a tothom resulta que l’escola no està complint la seva funció. Tota possible reacció ha de pivotar sobre aquesta idea i establir un currículum estructurat i lògic”, conclou. 

Justificació “inadmissible” i davallada qualitativa

La portaveu nacional d’USTEC, Iolanda Segura, titlla la justificació del Departament d’Educació d’”inadmissible”. “Davant les crítiques, ara han reconduït les seves paraules dient que és la pobresa i la segregació, però la pregunta és què faran davant la segregació, que comença ja amb el fet que hi hagi una triple xarxa per l’existència de la privada i la concertada”, apunta. Segura denuncia que la conselleria, en proporció, aboca més recursos a la concertada que a la pública, per la qual cosa fomenta la segregació escolar. 

Sobre els mals resultats a les PISA, Segura apunta que és “la crònica d’una davallada qualitativa en educació anunciada des de fa anys”. “L’evolució de Catalunya és pràcticament una línia recta cap avall que va començar el 2016, quan es van començar a aplicar els decrets de plantilles i de direccions i va començar a entrar el nou corrent pedagògic de la Fundació Bofill”, denuncia. USTEC sosté que el sistema competencial ve marcat per les grans multinacionals: “La davallada s’ha produït en tots els països que han aplicat aquest model neoliberal i han deixat d’apostar per la transmissió de coneixements i la cultura de l’esforç”. 

Una bibliotecària atén els nens usuaris de la biblioteca escolar del seu centre / EP
Una bibliotecària atén nens usuaris de la biblioteca escolar del seu centre / EP

“Denunciem aquest model educatiu competencial neoliberal d’una transformació i una innovació que no venen per les necessitats de l’alumnat sinó pels interessos econòmics”, raona Segura, que urgeix a abandonar un model “fracassat”. “S’ha de repensar com ha de ser l’educació i tornar al coneixement, la creativitat, l’esperit crític”, afegeix.  

Un replantejament de les polítiques educatives

El coordinador d’FP de la UGT, Jesús Martín, coincideix amb Segura que el Departament ha demostrat una “incapacitat manifesta d’anàlisi” i que les seves polítiques educatives han estat “errònies” i s’han de repensar. “Primer en culpen la immigració i ara resulta que és la segregació i la pobresa. Sense negar que hagin tingut un paper destacat, la conselleria no vol assumir que són les seves polítiques les que ho han causat”, critica Martín. 

“Han hagut de recular per les crítiques, perquè el cert és que les seves declaracions eren més pròpies d’Aliança Catalana i de Sílvia Orriols que d’un govern d’esquerres”, etziba Martín, que crida el Departament a replantejar-se el que fa, restablir la pau amb la comunitat educativa i incrementar els recursos per combatre la desigualtat. 

Per últim, demana a la conselleria que repensi la digitalització de les escoles, una qüestió en què també incideix USTEC. Segura remarca que la manera com s’ha fet la digitalització ha tingut un impacte molt perjudicial, com es pot veure amb els resultats en lectoescriptura i comprensió lectora. “És una qüestió que s’ha d’abordar i repensar bé, perquè no es tracta de digitalització sí o no, sinó de planificar com es farà servir, amb un criteri pedagògic”, conclou. 

Més notícies
Notícia: Educació recula i admet que la mostra de les PISA era correcta
Comparteix
El secretari de Polítiques Eductives s'ha posat en contacte amb els responsables de les PISA per resoldre els dubtes sobre el mostratge
Notícia: Simó s’aferra a les competències bàsiques davant l’estocada de les PISA
Comparteix
La consellera d'Educació defensa que "lluitar contra la segregació escolar" és la millor manera per aconseguir bons resultats
Notícia: Polèmica perquè Educació justifica el fracàs a les PISA amb la “sobrerepresentació” de nouvinguts
Comparteix
Els alumnes nouvinguts representen un 15% del sistema educatiu català, però en les proves la mostra ha estat del 24%
Notícia: L’oposició carrega contra el Govern pels mals resultats a les PISA
Comparteix
Defineixen els resultats com "alarmants" i exigeixen al Govern que actuï de manera urgent

Comparteix

Icona de pantalla completa
Missing 'path' query parameter