La davallada de les proves PISA, especialment en matemàtiques i comprensió lectora, ha posat en alerta el Departament d’Educació, encara en mans de la consellera Anna Simó. Per tal de pal·liar les mancances dels alumnes, de cara al curs vinent la conselleria ha posat un marxa un pla que aplicarà, de moment, a 200 centres de Catalunya. Concretament, 120 de primària i 80 de secundària. El departament acompanyarà els docents d’aquestes escoles perquè puguin destinar dues hores a la setmana de l’horari lectiu dels alumnes a millorar les matemàtiques a través de l’experimentació. Per fer-ho, la conselleria farà arribar una maleta equipada amb material manipulable perquè els alumnes puguin treballar en les competències matemàtiques que més els costen. És a dir, segons els resultats de les proves PISA, a primària incidir en aspectes concrets de numeració i càlcul; espai, mesura i gràfica; i relacions i canvi, mentre que, a secundària, incidir en sentit numèric i en sentit espacial i de mesura.
A banda de rebre aquesta maleta amb material manipulable, des d’Educació també asseguren que es faran programacions i guies per tal que els alumnes de 4t i 5è de primària i 1r o 2n d’ESO dels centres participants puguin destinar dues de les quatre hores de gestió autònoma a enfortir les matemàtiques. Fonts del departament han assegurat aquest dimecres al matí han explicat que treballen per crear un perfil professional d’aquesta matèria específic per a primària i que pretenen elaborar una guia curricular amb els criteris d’avaluació per cicle. A hores d’ara, aquest pla de millora s’impulsarà en només 200 centres educatius de Catalunya, però encara no s’ha decidit quins. Per fer-ho, el mes de juny la conselleria obrirà una convocatòria en què totes les escoles puguin presentar-se, i un mes després, el departament donarà el veredicte de quines escoles són les escollides per implementar aquest model d’acompanyament.

Pal·liar les mancances en competència lectora
Deixant de banda les matemàtiques, Educació també ha impulsat un pla per abordar una altra de les grans mancances de l’alumnat català: la comprensió lectora. Entre les diverses mesures que la conselleria implementarà el curs vinent, es crearà una xarxa per treballar aquest aspecte que s’implementarà en 250 centres, d’entrada. El funcionament per escollir les escoles que formaran part d’aquesta xarxa és molt similar al de les matemàtiques: els centres participants han de mostrar interès per participar-hi, un 80% dels docents del centre s’han de comprometre a formar part de la xarxa i tenir la biblioteca escolar activa seran els requisits que es tindran en compte. El programa tindrà una durada de dos anys.
El primer any es treballarà la fluïdesa, el vocabulari i els continguts, la descodificació i les estratègies de comprensió a través de plenaris amb els representants dels centres i en sessions dinamitzades a les escoles per part dels representants. Tot plegat es complementarà amb l’assessorament dels coordinadors de llengua (LIC) que ja hi ha als centres. Una vegada finalitzada aquesta primera etapa, el segon pas implica la creació d’una xarxa per incidir en l’oralitat.