Missing 'path' query parameter

Un dels grans objectius de la consellera d’Educació, Esther Niubó, és combatre “l’infrafinançament” de l’escola pública, però també el de l’escola concertada. Després de les paraules de la titular de la cartera en la comissió parlamentària del passat mes de setembre, en què es va comprometre a “equiparar” el sistema educatiu català, la Fundació Bofill alerta que incrementar el finançament en les concertades sense tenir en compte les condicions de cada concert “agreuja” la segregació escolar -una de les grans problemàtiques del sector. En aquesta línia, l’entitat assenyala que la manca d’un decret de concerts actualitzat, ja que l’actual data de 1993, pot posar en risc els avenços assolits en l’equiparació del sistema educatiu. “El fet que el finançament dels concerts no estigui vinculat a la composició social de cada centre [estipulada en el pacte contra la segregació impulsat per l’anterior conselleria] dificulta la tasca de les escoles concertades que assumeixen més alumnes vulnerables”, argumenten des de l’entitat.

De fet, per a la Fundació Bofill, considera que els passos previs que ha de seguir la conselleria abans d’incrementar el finançament en la concertada són “revisar el decret de concerts”, ja que l’actual ja ha quedat “obsolet”, i reajustar l’oferta educativa a les necessitats de l’alumnat: “La regulació actual, de l’any 1993, impedeix la planificació conjunta de l’oferta educativa i aquesta manca de planificació afebleix el sector públic”, apunten des de l’organització. En aquesta línia, consideren que reformular l’oferta escolar, tant la pública com la concertada, “és necessari per prevenir la segregació escolar”: “L’excés de places en una zona durant la preinscripció, la sobreoferta, provoca que aquestes vacants es concentrin als centres més complexos”, argumenten.

D’esquerra a dreta, la consellera d’Educació i Formació Professional, Esther Niubó; el conseller d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació, Òscar Ordeig, i la consellera de Territori, Transició Ecològica i Habitatge i portaveu del Govern, Sílvia Paneque, a la seva arribada al primer Consell Executiu del Govern / Europa Press

El paper de la concertada en la “sobreoferta” educativa

Per altra banda, des de l’entitat alerten que l’escola concertada contribueix més que la pública a generar sobreoferta. Les dades del curs actual i del passat evidencien, segons la Fundació Bofill, les reticències d’una part del sector concertat a ajustar l’oferta, tot i l’elevat nombre de places que han quedat vacants. En aquesta línia, recorden que “deixar la decisió en mans dels centres concertats provoca que siguin els d’aquesta titularitat els qui més contribueixen a la sobreoferta, la qual provoca segregació escolar”. De fet, asseguren que un 56% de les escoles concertades de Catalunya no han equiparat l’oferta educativa de la mateixa manera que les públiques. És a dir, que el volum d’escoles públiques que ha reajustat la seva oferta en relació amb la reducció de ràtios generalitzada que s’ha produït al sistema educatiu és major en comparació al volum de les concertades que també l’han dut a terme.

Comparteix

Icona de pantalla completa
Missing 'path' query parameter