El Govern ha aprovat aquest dimarts el Decret del règim lingüístic del sistema educatiu, que desenvolupa els principis marcats a la Llei d’Educació de Catalunya (LEC). Entre les novetats del nou decret hi ha que els docents de centres educatius d’ensenyament no universitari han d’acreditar el coneixement superior d’oral i escrit, és a dir, el C2 de la llengua catalana per poder accedir a la docència a partir del curs 2025-26 -una mesura que ja s’ha posat sobre la taula diverses vegades. Aquesta mesura s’implementarà a tots els docents que s’incorporin a partir del 25-26, però no als que ja es troben treballant en aquests moments. L’obligatorietat s’aplicarà, tal com queda recollit en l’article 28 del decret aprovat aquest dimarts, “segons el departament competent en matèria educativa” en funció “dels procediments de selecció de directors”, “l’adscripció a un lloc de treball docent en comissió de serveis” o “qualsevol altre procediment que impliqui una promoció docent o un canvi de lloc de treball o cos funcionarial, provisional o definitiu, mitjançant qualsevol dels sistemes de provisió de llocs de treball”, entre d’altres. És a dir, en altres paraules, en els processos de canvi de lloc de feina, però no de centre. Un requisit que entrarà s’aplicarà a partir del curs 2027-28, si ho considera pertinent l’administració del moment.

En canvi, pel que fa als alumnes, el Departament d’Educació, encara en mans de la consellera en funcions Anna Simó, ha d’establir les equivalències entre el nivell de coneixement de les llengües assolit en el sistema educatiu i els del marc europeu comú de referència. Aquest mateix acord estableix que la conselleria ha de fixar diferents programes d’immersió lingüística per a l’educació bàsica, amb els recursos necessaris a cada etapa, i ha de garantir la formació del personal docent en aquesta metodologia.

El president de la Generalitat de Catalunya, Pere Aragonès i la consellera d’Educació de la Generalitat, Anna Simó, a la seva arribada a una reunió amb els presidents dels grups parlamentaris en una imatge d’arxiu / EP

Reforçar la seguretat jurídica als centres

L’acord aprovat pel Govern estableix el català com a llengua “normalment emprada com a vehicular” i d’aprenentatge del sistema educatiu i en l’acollida dels alumnes nouvinguts. Llengua vehicular que també s’aplicarà en les activitats educatives, incloses les extraescolars; les comunicacions internes dels centres i en la projecció externa i de relació amb la resta de la comunitat educativa. Tot aquest nou decret aprovat s’emmarca en la llei que es va elaborar l’any 2022 sobre l’ús i l’aprenentatge de les llengües oficials en l’ensenyament no universitari i, també, en el decret llei del mateix any pel qual es fixen els criteris per elaborar, aprovar, validar i revisar els projectes lingüístics dels centres.

Un dels principals punts del decret és que es precisa com elaborar, aprovar, avaluar i revisar els projectes lingüístics de centre (PLC). Segons queda estipulat, aquest projecte ha d’incloure els indicadors d’avaluació de les llengües, el procés d’ensenyament i aprenentatge de cada llengua, les mesures d’atenció lingüística per a l’alumnat nouvingut i la formació del professorat en la millora de la competència lingüística. Per tal d’elaborar aquest projecte, la conselleria d’Educació -la que conformi el nou govern- proporcionarà “assessorament” als centres educatius i, posteriorment, els validarà el document. L’objectiu d’aquesta decisió és destensar les direccions dels centres: “El departament és qui ha d’assumir la responsabilitat sobre la legalitat en tots els casos que validi, i no pas les direccions dels centres”, apunten des de la conselleria.

Comparteix

Icona de pantalla completa