Científiques de la Universitat de Califòrnia a Riverside, als Estats Units, estan estudiant com funcionen a nivell molecular les populars dietes cetogènica o keto, i de dejuni intermitent. Creuen que els dos sexes no es beneficien d’elles per igual. Malgrat la popularitat d’aquestes dues dietes, els científics encara no han identificat els gens o proteïnes que permeten que aquestes dietes funcionin, ni demostrar que efectivament ho fan.

La idea de la dieta keto és que uns nivells baixos d’hidrats de carboni i uns nivells molt alts de greixos i proteïnes obliguen el cos a utilitzar el greix com a combustible, la qual cosa es tradueix en una pèrdua de pes. El dejuni intermitent funciona segons un principi similar, restringint l’alimentació a un petit espai de temps durant el dia. Durant les hores sense menjar, el cos esgota les seves reserves de sucre i passa a cremar greix. El greix es converteix en cossos cetònics que el cervell pot utilitzar com a combustible.

“És increïble que encara no entenguem el canvi metabòlic entre el sucre i el greix. Però si ho fem, podrem dir si la keto és adequada”, detalla la doctora Sarah Radi. A través d’una subvenció de gairebé dos milions d’euros dels Instituts Nacionals de Salut dels Estats Radi i la professora de biologia cel·lular Frances Sladek podran investigar aquest canvi. De fet, les dues científiques creuen que ja tenen una idea de com podria funcionar.

“La dieta keto no sembla funcionar tan bé per a les dones, perquè metabolitzem el greix de manera diferent i tenim diferents gens que s’activen i desactiven en resposta al dejuni. Però realment no sabem per què és així ni com succeeix; això és el que esperem esbrinar”, apunta Sladek.

Independentment que la dieta sigui eficaç per a qualsevol sexe, els investigadors adverteixen que no cal portar cap dieta a l’extrem. No és clar si tot el greix es metabolitza en una dieta cetogènica o de dejuni, o si molta d’ella simplement s’acumula en el cos. Les dietes japoneses estàndard contenen un 20% de greix, les americanes un 35% i les keto poden contenir fins a un 70 o 80%, la qual cosa probablement és una quantitat insostenible. “Si menges molt de greix, a la llarga et farà engreixar. Si menges massa de qualsevol cosa, et farà engreixar, incloses les pastanagues. En última instància, el més important és la quantitat que menges, el que menges i l’hora del dia en què ho menges”, afirma Sladek.

Nou comentari