El PSC ha engegat la maquinària electoral amb l’optimisme de veure el seu candidat, Salvador Illa, al capdavant de les enquestes. En el XV Congrés dels socialistes catalans, que ha servit per ratificar la candidatura d’Illa, l’expresident espanyol José Luis Rodríguez Zapatero ha carregat d’esperances els socialistes. Zapatero dona per fet que Illa serà el guanyador de les eleccions i ha demanat a la resta de grups que acceptin el resultat “esportivament”. Que el deixin governar. Ha apuntat que la contesa electoral del 12 de maig és “la més important dels darrers 25 anys” a l’Estat i ha demanat la victòria socialista perquè Catalunya entri en una època “de serenitat i assossec”. L’exlíder socialista, que ha acostumat la militància a un posat més guerriller, també ha tingut temps per aconsellar al PP que “tingui un Salvador Illa” a les seves files, elogiant els darrers anys del líder del PSC com a cap de l’oposició: “No ha estat esperant que tot vagi malament perquè a ell li vagi bé”.

El convidat estrella del congrés socialista ha seguit l’argumentari del PSOE fil per randa, declarant que el 12-M és una “immensa oportunitat” d’obrir “una etapa de convivència” a Catalunya. En aquest sentit, l’expresident espanyol ha lloat la llei d’amnistia, de la qual ha assegurat estar “immensament orgullós”. Per a l’exmandatari, l’amnistia marca “un abans i un després” i entra directament a la història d’Espanya. El socialista ha tancat files amb els seus companys, ha defensat la constitucionalitat de la llei i la democràcia, amb missatge ocult als rivals polítics. “No volem una democràcia d’herois ni màrtirs sinó de polítics responsables, que guanyen o perden a les urnes, i n’accepten el resultat”, ha dit. Encara parlant sobre l’amnistia, Zapatero ha assegurat que les millors democràcies “són les que estan sempre disposades a reconciliar i a defensar a ultrança els drets de la minoria i de qui se sent diferent”.

El primer secretari del PSC, Salvador Illa, durant el XV Congrés del partit, al Palau de Congressos de Catalunya | PSC (cedida ACN)

Illa, preparat per “culminar un cicle exitós”

Illa s’ha rodejat de barons i figures il·lustres de PSC i PSOE. Acompanyant-lo hi ha hagut l’expresident del País Valencià Ximo Puig –a qui, per cert, Zapatero ha destacat la seva “elegància” a l’hora de deixar la Generalitat valenciana– i figures properes al mandatari com l’alcalde de Barcelona, Jaume Collboni. Illa s’ha mostrat “preparat” per repetir la victòria de les eleccions passades i culminar un “cicle electoral exitós”. El socialista diu que el PSC és un espai “d’ordre”, capaç d’unir als ciutadans de Catalunya. Per a Illa, una victòria socialista el 12-M serviria per superar deu anys “perduts” en mans de governs independentistes.

Del congrés d’aquest divendres sortirà el full de ruta que seguirà el partit els pròxims mesos, amb el finançament de Catalunya, l’Estatut i el federalisme al centre. En aquest sentit, el PSC aposta per “millorar” el finançament perquè sigui “més just per a Catalunya i solidari amb la resta d’Espanya”. Sobre la segona qüestió, el document planteja abordar l’autogovern de Catalunya a través de l’Estatut. I per últim, el PSC defineixen el federalisme com “el millor mètode institucional” en el context actual de l’Estat. El PSC també ha retocat l’organigrama de l’executiva, ascendit Jaume Collboni i Núria Parlon, dues figures pròximes a Salvador Illa.

Més notícies
Notícia: El 12-M descol·loca l’ANC i crítics i fa trontollar la llista cívica
Comparteix
L'entitat anunciarà aquest dissabte el resultat de la consulta, però el full de ruta de l'entitat per constituir una agrupació d'electors topa amb el termini fixat per presentar candidatures
Notícia: Boye: “Puigdemont està disposat a tornar i que el detinguin”
Comparteix
L'advocat del president a l'exili assenyala que l'Estat no podrà impedir que sigui candidat i que es presenti a les eleccions
Notícia: La Comissió de Venècia avala amb matisos la llei d’amnistia
Comparteix
L’òrgan consultiu del Consell d’Europa qüestiona que s’hagi tramitat per la via d’urgència i recomana que s’aprovi per una majoria més àmplia
Notícia: Els Mossos investiguen un possible doble parricidi a Sant Martí
Comparteix
El presumpte homicida s'hauria suïcidat després matar els seus pares

Comparteix

Icona de pantalla completa
Missing 'path' query parameter