A poc a poc, el cas Pegasus va fent forat als tribunals. Després de la doble imputació de l’exdirectora del Centre Nacional d’Intel·ligència (CNI), Paz Esteban, per l’espionatge al president Pere Aragonès i al diputat i eurodiputat d’ERC, Josep Maria Jové i Diana Riba, ara arriba el torn a tres directius de NSO Group, l’empresa que fabricant del programari espia. En concret, és el cas de l’espionatge a l’advocat Andreu Van Den Eynde, lletrat defensor d‘Oriol Junqueras i Raül Romeva, en el judici del Procés i que també portava la defensa lletrada d’Aragonès. Tot plegat dins el Catalangate que ja ha arribat al Tribunal Europeu de Drets Humans (TEDH).
Així, la secció setena de l’Audiència de Barcelona, va emetre una interlocutòria el passat 27 de febrer amb la qual estimava el recurs de Van Den Eynde, registrat per l’entitat Iridia, contra la decisió del jutjat d’instrucció número 24 de Barcelona que descartava la imputació dels responsables de l’empresa perquè es negava a ampliar la querella. En una contundent resolució, els magistrats acorden que si es manté la imputació de les empreses que haurien subministrat el programari és “lògic” investigar els seus responsables. “En aquest cas, s’identifiquen les persones físiques que es trobarien darrere de les decisions adoptades per les persones jurídiques investigades en la causa pel que sembla absolutament adient prendre’ls declaració com a investigats”, conclouen.
D’aquí que avisin a la instructora que cal citar com a imputats, Shalev Hulio, Omri Lavie i Yuval Somekh, per la seva responsabilitat directives i executives en les empreses NSOGroup Technologies Limited, OSY Technologies i Q Cyber Technologies (en territori de la Unió Europea, Luxemburg) durant els anys dels fets investigats (2019 i 2020). El període en què l’advocat Andreu Van Den Eynde va hauria estat víctima de Pegasus. El tribunal també és sorprenentment crític amb la posició del ministeri fiscal, de la mateixa manera que ho és amb la jutgessa instructora, que arriba a titllar “d’incongruent”. Ara Irídia reclamarà l’enviament d’una Ordre Europea d’Investigació (OEI).

Una imputació important
Aquesta imputació és la primera en relació amb els directius de NSO Group. Així, per Irídia es confirmaria la sospita de la seva implicació en les decisions operatives d’aquestes empreses, que operen a Luxemburg i Israel. Al capdavall, l’entramat i la relació empresarial s’ha fet gràcies a un informe pericial societarieconòmic sobre la xarxa societària NSO Group que Irídia ha aportat al procediment.
En concret, els imputats són Omri Lavie és el fundador de NSO Group i membre de la junta directiva de l’empresa israeliana; també va formar part de la junta directiva d’OSY Technologies entre 2019 i 2023. Per la seva banda, Shalev Hulio és fundador i director general de NSO Group fins a 2022; també va ser directiu de Q Cyber Technologies (2019-2022) i d’OSY Technologies fins a 2023.Pel que fa Yuval Somekh és directiu de Q Cyber Technologies des de 2016 fins a 2021 i membre de la junta d’OSYTechnologies entre 2019 i 2020.