La Secció 23 de l’Audiència Provincial de Madrid ha acordat la posada en cerca i captura de Daniel Gallardo després d’haver estat requerit per la justícia fins a tres vegades -25 de juliol de 2023 i 30 de gener i 26 de febrer de 2024- el seu ingrés voluntari a la presó. Els magistrats ordenen el compliment de l’execució de la sentència amb què va ser condemnat el desembre de 2020 per desordres arran d’una protesta a Madrid, en defensa del Procés sobiranista. Gallardo no ha comparegut en cap de les tres ocasions en què ha estat citat i tampoc se l’ha localitzat al domicili consignat, un fet que ha generat la recerca i captura. La decisió arriba en plena negociació de la llei d’amnistia.
Gallardo va ser condemnat, amb una sentència de 34 pàgines, per aquesta mateixa secció 23 de l’Audiència Provincial de Madrid a quatre anys i sis mesos de presó i inhabilitació especial Daniel. Un cas que provenia arran de la seva detenció l’octubre del 2019 durant les protestes postsentència del Procés, a la ciutat de Madrid. Unes protestes en solidaritat amb els represaliats del Primer d’Octubre a Catalunya. Daniel va passar més d’un any de presó provisional i, després de la vista oral, se’l va condemnar a un any de presó per desordres públics i tres anys i sis mesos més pel delicte d’atemptat contra agents de l’autoritat i per un delicte lleu de lesions.

Sense amnistia
La decisió de l’Audiència de Madrid arriba després de diversos recursos, al·legant fins i tot causes de salut, per evitar l’entrada a la presó que han estat tombats. També, la resolució d’aquest dimecres arriba el dia abans que la comissió de Justícia del Congrés aprovi el dictamen de la llei d’amnistia que, en principi, hauria de servir per aplicar l’oblit penal a la causa de Gallardo. Al capdavall, fins i tot, el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya ha suspès una vista a l’espera de l’aprovació de la llei d’amnistia.
Aquest cas ha despertat una onada de solidaritat a Catalunya. El passat dissabte diverses entitats, com Òmnium, l’ANC o Via Independència van denunciar la situació de Gallardo. “Si l’empresonen, serà el primer pres polític des de les negociacions de la llei d’amnistia”, va concloure Elena Jiménez, membre d’Òmnium. Per la seva part, Elisenda Romeu (ANC) va preguntar per què el Govern de la Generalitat “no es planta” davant aquestes decisions repressives espanyoles contra qualsevol que mostri simpatia amb el procés sobiranista.