El Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC) està estudiant amb el seu equip jurídic la resolució del jutjat d’Osca que obliga a retornar els murals de Sixena en un termini de set mesos i respondrà en els 10 dies hàbils que li ha donat la magistrada. Fonts del MNAC han explicat a l’Agència Catalana de Notícies (ACN) que mantenen la seva voluntat de complir amb la sentència del Tribunal Suprem, però han tornat a advertir de les dificultats tècniques per retirar i traslladar els murals pel “risc” de danys que suposa l’operació. El museu va avisar fa uns dies de “l’extrema fragilitat” de les pintures murals “danys irreversibles que per aquesta raó poden patir en les àrdues i complicades actuacions necessàries per al compliment voluntari (o forçós) de la sentència”.
Malgrat els advertiments del museu, el jutjat d’Osca no ha donat cap mena de treva. De res han servit les peticions i les opinions dels experts que demanen prudència i avaluació. La interlocutòria de la jutgessa del Jutjat de Primera Instància i Instrucció número 2 d’Osca dona set mesos al MNAC per entregar les pintures murals, però ofereix al museu la possibilitat de presentar un calendari alternatiu, en tràmit d’execució, perquè entén la “complexitat” de l’operació i descarta imposar multes, ara per ara, per no complir la condemna de manera immediata.
El termini establert de retorn, set mesos, respon al cronograma de terminis plantejat pel govern d’Aragó, perquè el MNAC “compleixi en els seus propis termes el que estableix el títol executiu“. En tot cas, la jutgessa, assenyala que si el MNAC no es veu en cor de fer-ho en set mesos, proposa que la institució presenti un cronograma alternatiu en el termini de deu dies. “No hi ha cap recurs, sens perjudici de l’oposició que pugui formular l’executat, dins dels deu dies següents a la notificació d’aquesta interlocutòria”, indica la resolució.

Tancar les sales
La interlocutòria d’execució estableix un decret de mesures executives, que són un copiar i enganxar del que volia el govern d’Aragó. Així obliga que es “permeti l’accés als tècnics designats per l’executiu aragonès a les sales número 16 i 17 del MNAC durant el temps que es requereixi i amb tots els mitjans auxiliars que determinin com a necessaris, amb tots dos espais tancats al públic”. La jutgessa també ha estimat que s’inclourà l’accés a la documentació vinculada amb les pintures conservada als arxius del MNAC, “per garantir la recepció amb totes les garanties de conservació i seguretat”, indica.
Per tant, el MNAC facilitarà totes les dades sobre les condicions mediambientals —temperatura i humitat relativa— d’aquestes sales -16 i 17-ni d’aquelles en què els fragments han estat exposats des del seu ingrés a la institució. També obliga a fer un “aixecament fotogramètric de les sales 16 i 17 amb tots els seus fragments exposats”. En aquest sentit, precisa que la sala 16 s’haurà de buidar prèviament de contingut expositiu, és a dir, les vitrines, així com el control de lluminàries. Tot plegat, segons convingui en el moment de l’actuació en el termini més llarg.
L’advocat de Sixena proposa una restauració in situ
L’advocat de l’Ajuntament de Vilanova de Sixena, Jorge Español, ha demanat anar “pas a pas” en el procés de lliurament dels murals i no ha descartat fer una restauració in situ de les pintures abans de fer-ne el trasllat. Español ha assegurat que veu difícil que el trasllat es pugui fer en el termini de set mesos que proposa el jutjat, ja que la restauració es podria allargar un o dos anys i això faria impossible fixar una data de retorn dels murals al Monestir de Sixena. L’advocat ha demanat fer confiança als tècnics del MNAC, que “són els més competents i els millors del món”.