L’exsecretari d’Estat de Seguretat Francisco Martínez, número dos del ministre de l’Interior Jorge Fernández Díaz durant la presidència de Mariano Rajoy i personatge clau de l’operació Catalunya, ha estat detingut aquest dimarts per ordre del Jutjat Central d’Instrucció número tres de l’Audiència Nacional. L’arrest ha tingut lloc al matí i, a més de Martínez, la policia ha detingut a tres persones més, entre les quals hi ha el hacker José Luis Huerta, conegut amb el malnom Alcasec.

A Martínez se l’investiga pels presumptes delictes de blanqueig de capitals, descobriment i revelació de secrets i apoderament i cessió de dades reservades, ha recollit l’agència ACN. A més de l’exsecretari d’Estat i el hacker, els agents han arrestat una persona Adrián Molina, mentre que el youtuber Álvaro Martín ha estat localitzat i detingut a Andorra. Segons recullen diferents mitjans, els agents de la Policia Nacional han escorcollat diversos habitatges de Madrid. També s’han fet entrades en domicilis d’Andorra.

Martínez podria haver estat un dels cervells de l’operació Catalunya, que, presumptament, va orquestrar la policia patriòtica contra els líders independentistes. L’octubre passat, número dos de Fernández Díaz, va comparèixer davant de la comissió del congrés que investiga aquests fets i va negar que existís cap trama parapolicial. “No va existir res d’això, el mateix concepte de trama parapolicial, i per ser respectuós amb les forces de seguretat, no es correspon ni molt menys amb la realitat”, va informar l’agència EFE en el seu moment.

Sota secret de sumari

La investigació està sota secret de sumari i la dirigeix la magistrada María Tardón. La jutgessa prendrà declaració aquest dijous a almenys els tres detinguts en territori espanyol. Segons informa Europa Press, els investigats es dedicarien presumptament a l’exfiltració -l’extracció no autoritzada de dades d’una xarxa- de dades d’entitats públiques i privades. Després, comercialitzarien amb aquestes dades i blanquejarien els beneficis.

L’exsecretari d’Estat Francisco Martínez / ACN-Realització Congrés

Fonts pròximes a la defensa de Francisco Martínez han explicat a Europa Press que va ser advocat d’Alcasec quan aquest era menor d’edat. En concret, el que fora número dos d’Interior hauria constituït dues societats per al hacker a canvi de 1.500 euros. En aquesta línia, apunten que el paper de Martínez únicament s’hauria limitat a la constitució d’aquestes societats, que suposadament no hauria administrat ni gestionat. Tampoc s’hauria ocupat de la comptabilitat.

Imputat per ‘l’operació Kitchen’

Martínez està pendent de judici, també a l’Audiència Nacional, per l’operació Kitchen, juntament amb l’exministre Fernández Díaz, per presumptament sostreure documentació a l’extresorer del PP Luis Bárcenas que comprometia al partit. Martínez i Fernández Díaz seran jutjats entre maig i juny del 2026. La Fiscalia li demana 15 anys de presó. L’exsecretari d’Estat de Seguretat també és investigat per haver espiat, presumptament, a dirigents de Podemos.

Alcasec ja havia estat detingut per l’Audiència Nacional el maig del 2024 pel ciberatac que va propiciar el robatori de milers de dades del Punt Neutre Judicial (PNJ), un cas pel qual s’enfronta a tres anys de presó. El PNJ és un punt d’interconnexió de diferents jutjats i altres organismes.

Comparteix

Icona de pantalla completa